Inbound marketing: niet hetzelfde als content marketing

Het uitgangspunt van inbound marketing en content marketing is hetzelfde: (potentiële) klanten de informatie geven die ze willen. Beide zijn erop gericht enkel relevante informatie te delen en op die manier een toegevoegde waarde te zijn. Dat staat in schril contrast met opdringerige en invasieve reclameboodschappen waar klanten niet op zitten te wachten. Sterke content en een inbound strategie zijn veel klantvriendelijker, doeltreffender en uiteindelijk ook voordeliger om succes te hebben.

content marketing versus inbound marketing

Verschil content marketing

Maar waarin zit dan juist het verschil tussen content marketing en inbound marketing? Je kan inbound marketing zien als een paraplu waar zowel content als online marketing onder samenvallen. Content marketing draait om zinvolle contentcreatie, terwijl inbound marketing ook inspeelt op de context waarin je die content overbrengt.

Je trekt via het internet potentiële klanten aan door in te spelen op het online gedrag van die klanten. Je boodschap uitschreeuwen door middel van traditionele en onpersoonlijke marketing werkt al lang niet meer. De cijfers uit onderstaand onderzoek (Hubspot) spreken voor zich:

Met inbound marketing haal je klanten naar je toe door hen de juiste (relevante) content aan te bieden op de juiste plaats, op het juiste moment en via het juiste kanaal. Het is dus per definitie multi-channel. Je gebruikt zowel sociale media als e-mailmarketing als van andere kanalen of je eigen website.

Zo converteert een goede inbound marketing leads naar nieuwe klanten. Content marketing is dus een belangrijk onderdeel van een inbound marketing strategie, zonder content zou het gewoon niet bestaan. Klanten zoeken steeds vaker online en hebben dus veel meer kennis. Ze gaan zelf op zoek naar relevante informatie

4 fases

Inbound Marketing gebeurt in 4 fasesVoor elke fase gebruik je specifieke content voor een optimaal resultaat. Het komt erop neer dat je je potentiële klant wil bereiken om vervolgens een betrokkenheid te creëren. Daarna ga je over tot het activeren van die klant om hem vanaf dan blijvend te koesteren en voeden. Het is hierbij dus zeer belangrijk om te weten wie jouw doelgroep is (buyer personas helpen hierbij) en in welke fase van de customer journey iemand zich bevindt. De juiste content op het juiste moment moet ervoor zorgen dat jouw potentiële klanten naar de volgende fase overgaan om zo uiteindelijk klanten te worden.

Starten met inbound marketing

Inbound Marketing is dé methode om online van volslagen vreemdelingen eerst klanten en daarna zelfs ambassadeurs van je merk te maken. Dat doe je door:

  • Relevante content te creëren voor je doelgroep.
  • De vindbaarheid van deze content te optimaliseren. 
  • Deze content online te promoten door te bloggen, via de sociale media, enz. 
  • Website bezoekers te converteren naar klanten met onder andere marketing automation tools.
  • Je inbound strategie en resultaten voortdurend te meten én analyseren.

Besef wel dat je inbound marketing niet in 1-2-3 implementeert. Het vraagt tijd en de consument heeft de sleutel in zijn hand. Cruciaal om dit alles op te zetten is marketing automation. Daarmee kan je ervoor zorgen dat automatisch e-mails worden verstuurd op het moment dat jij acht dat een consument er klaar voor is, je segmenteert ermee je contacten, geeft hen punten op basis van hun gedrag…

Relevante artikels

Man working on a laptop with the word translate on the computer screen
2 min

Je website instant vertalen met Weglot

Heb je ooit overwogen om je markt uit te breiden naar het buitenland? Dan heb je misschien al gedacht om je website te vertalen, maar vertalingen van topkwaliteit …
verschillende sociale media
5 min

7 tips voor goede social media posts in 2021

Hoe maak je goede social media posts? Hoe vaak moet je posten op Facebook? Wanneer post je best? En wat is goede content? Lees onze 7 tips!
Seo what to do and not to do
5 min

SEO-checklist: what to do and not to do

Zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimization) is het vindbaar maken van je website. Het legt de focus op organische zoekresultaten, anders dan bij bijvoorbeeld SEA (Search Engine Advertising) waar je …

Search

Contact

Contact

Contact

Dazzle BV
Kerkstraat 106
9050 Gent

+32 9 395 45 65
info@dazzle.be

BE 0873.618.820

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en kies je favoriete onderwerpen.

>>>