Hoeveel kost een website in 2022?

Wat is de prijs van een website? Het is een vraag die ons vaak gesteld wordt. Laten we het even vergelijken met de prijs van een keuken. Je hebt keukens van 2000 euro en keukens van 80 000 euro. En in beide keukens kan je perfect een heerlijke biefstuk met friet klaarmaken. Waarin zit het verschil dan? De beleving, natuurlijk. De manier waarop je overkomt naar je gasten zal compleet anders zijn. Een keuken van 50 000 euro zal nu eenmaal meer finesse uitstralen dan die van 5000 euro. Hetzelfde geldt eigenlijk voor je website. Je hebt websites van 3000 euro maar evengoed van 100 000en euro’s, het verschil is de ervaring die erbij komt kijken. De vraag die je jezelf dus moet stellen is: hoe wil jij overkomen naar jouw (potentiële) klanten?

Abstracte illustratie die het proces van website development in kaart brengt.

Je website is een weerspiegeling van je bedrijf en moet dus altijd op maat van je business gemaakt worden. Het uitdenken van de structuur en positionering alsook de volledige look and feel uitwerken kost nu eenmaal tijd, en dus geld. Een ‘one size fits all’ principe is voor een écht goede, converterende website uit den boze, laat dat duidelijk zijn.

Vergeet ook niet dat het opzetten van je website slechts een begin is en niet het volledige plaatje voorstelt. De conversie zal plaatsvinden op je website, maar je moet natuurlijk wel eerst bezoekers krijgen op je website. Naast investeren in een website heb je dus ook de investering in marketing die je niet uit het oog mag verliezen. Zo wordt er aangeraden om ongeveer 10% van je omzet opnieuw te investeren in marketingactiviteiten. Maar dat is materie voor een ander artikel. Keep your eyes peeled!

Ons advies: heb je een goed product, zorg dan dat je ook een goed platform (website) hebt. Durf te investeren in een website want het is en blijft hét visitekaartje van je brand. In dit artikel gaan we dieper in op wat er allemaal moet gebeuren wanneer er een nieuwe website wordt opgezet. Spoiler alert: het is een stuk meer dan je denkt.

In dit artikel

Wat bepaalt de prijs van je website?

De bouwstenen van een website

Gratis doe-het-zelf website

Prijs van een website

Een website bij Dazzle

Wat bepaalt de prijs van je website?

Je website is in principe een visuele en textuele weergave van je bedrijf. Je zorgt dus maar beter dat deze een goede (eerste) indruk maakt bij je bezoekers en potentiële klanten. Investeren in een goede en mooie website loont dan ook de moeite. Want zeg nu zelf: als jij geen waarde hecht aan je bedrijf, waarom zou een wildvreemde dat dan wel doen?

De wereld van website development is onderdeel van de dienstverlenende sector waardoor het maken een website geen vaste prijs kent. Als iemand vraagt ‘hoeveel kost een website’ is het antwoord eigenlijk een heleboel nieuwe vragen. Voor welk Content Management Systeem (CMS) kies je? Hoeveel pagina’s heb je nodig? Welke functionaliteiten wil je in jouw website? In hoeveel talen moet de website beschikbaar zijn? Gaat het over een puur informatieve website of spreken we over een website met een afgeschermd gedeelte (portaalwebsite)? Moet de site geïntegreerd worden met externe systemen (ERP, …)? Moet er een nieuw design worden opgesteld of is er al een concreet idee? Daarnaast is het ook belangrijk om na te denken over de inhoud van je website. Voorzie jij de copywriting en foto’s? Of zorgt het bedrijf waarbij je aanklopt voor je website hier tevens voor? Bij Dazzle hebben wij bijvoorbeeld een in-house copywriter beschikbaar die de content van jouw website schrijft of herschrijft.

De kosten van jouw uiteindelijke website worden dus grotendeels bepaald door: 

  • De grootte van het project
  • De complexiteit van je site
  • De essentiële onderdelen
Abstracte illustratie waarop het ontwerpen van een website wordt weergegeven

De bouwstenen van een website

Het is intussen duidelijk dat een gratis of spotgoedkope website geen rendement zal opleveren en dat de werkelijke prijs van je website afhangt van meerdere factoren. Vooraleer we dieper ingaan op het prijskaartje van verschillende websites, verduidelijken we graag eerst wat er allemaal moet gebeuren eens je beslist om een website te (laten) maken

Define

Wanneer je op zoek gaat naar een website developer zullen er initieel enkele intakegesprekken of workshops plaatsvinden. Zo leert de leverancier je bedrijf en business beter kennen en krijgt men een beeld van wat je zoekt. Tijdens deze gesprekken is het ook aan jou als bedrijf om je verwachtingen te uiten. Wat voor website wil je precies? Wat is het (primaire) doel van de website? Moet er ook een nieuwe huisstijl ontworpen worden? Open communicatie van beide kanten is hier essentieel om toekomstige problemen te vermijden. 

Daarnaast zullen er op deze meetings ook enkele andere zaken aan bod komen. Denk hierbij aan de keuze van CMS (Content Management Systeem). Ga je voor een WordPress website? Of toch liever een Drupal website? De keuze voor WordPress of Drupal hangt nauw samen met je digitale strategie en de gewenste functionaliteiten. Als je geen idee hebt welke richting je uit wil, zal het web development bureau je zeker op weg helpen. 

Het is ook belangrijk om in deze fase van het proces aan benchmarking te doen. Zo vindt er aan het begin van een project bij Dazzle altijd een uitgebreide analyse plaats. Dit omvat onder andere een analyse van de huidige website en haar performantie (aan de hand van Google Analytics en Google Search Console) maar ook een concurrentenanalyse.

Design

Het design van je website omvat verschillende aspecten. Zo is er de architectuur van je website. Dit gaat over de navigatie en opbouw van je website: hoe zit je website in elkaar, wat komt waar op de pagina, welke structuur wordt aangebracht, enzovoort. Vooraleer er een structuur van je website wordt uitgetekend, is het cruciaal om een audit van je doelgroepen uit te (laten) voeren. Op die manier krijg je een beter zicht van wie je precies gaat targeten en kan je buyer persona’s (een uitgebreide omschrijving van je belangrijkste doelgroepen) opstellen. Om een optimale structuur op te zetten is het belangrijk om ook UX design niet uit het oog te verliezen. Je wil namelijk dat bezoekers van je nieuwe website de ideale gebruikerservaring krijgen en zo snel mogelijk hun vooropgestelde taken kunnen vervullen.

Vandaag de dag moet een webdesign méér dan gewoon responsief zijn. We leven in een wereld waar gebruikers steeds vaker websites bezoeken met hun smartphone. Maar ook zoekmachines zoals Google zullen eerst naar je mobiele website kijken (en crawlen) vooraleer zij de desktop versie gaan bezoeken. Mobile first is dus een absolute must voor het grafisch ontwerp van je website.

Daarnaast zal in de web design fase ook de look en feel van je website bekeken worden. Neem je deze over van een eventuele vorige website of kan je merk wel een opfrissing gebruiken? In eerste instantie denken we bij look and feel aan het kleurenpalet van je merk, het logo en het gekozen font. Maar ook het gebruik van onder andere foto’s en andere visuals, icoontjes, witruimte en accenten mag je niet uit het oog verliezen. 

Dus wat is nu de web design prijs? Hoewel dit meestal in het totaalplaatje vervat zit, zal je op een offerte normaliter de prijs van het grafische gedeelte terugvinden. Wil je een eenvoudig design? Dan volstaan enkele uren. Denk bijvoorbeeld aan 10 uur voor een simpel design à 100 euro per uur = 1000 euro voor het design van je website. Wil je een complexere stijl of moet er daarnaast ook een nieuw logo, kleurenpalet, etc. worden opgesteld, dan loopt deze prijs natuurlijk op. 

Abstracte illustratie die het bouwen van een website in kaart brengt.

Build

Dan is het tijd voor de grootste brok van het stappenplan: het bouwen van je website. Twee vaak gebruikte principes bij het ontwikkelen van een website zijn de Waterfall en Agile frameworks. Waar Waterfall een traditionele manier van werken is waarbij een concreet plan en de nodige documentatie een belangrijke plaats in het proces innemen, maakt een Agile aanpak gebruik van korte sprints. Het verschil zit hem in de flexibiliteit, mate van feedback en het aanpassingsvermogen. Bij Dazzle opteren we bijvoorbeeld vaak voor Agile juist omdat we graag in nauw contact staan met onze klanten. Belangrijk om mee te geven is dat Waterfall en Agile niets meer dan filosofieën zijn. Ze vertellen je dat je een project beter kan aanpakken maar gaan niet precies uitleggen hoe je dit moet doen. Hiervoor vallen we terug op de Scrum methodologie.

Afhankelijk van je keuze qua CMS (Drupal of WordPress) zal het bouwen van je website enkele weken tot enkele maanden tijd in beslag nemen. Ga je met een bedrijf in zee dat gebruik maakt van een template, dan zal je je website vrij snel hebben. Zij het dat je website verre van origineel is en waarschijnlijk de essentie van je bedrijf niet zal bevatten.

Het configureren en ontwikkelen van je toekomstige website gebeurt in samenspraak met jou, de klant. Bij Dazzle kiezen we altijd voor kwaliteit boven snelheid, wat vanzelfsprekend is. Net zoals je bij een huis precies te werk moet gaan, is dat bij een website hetzelfde. Je wil namelijk niet dat je website crasht of een hoop errors vertoont omdat er in het fundament een fout zit. Daarnaast duurt het pixel perfect afwerken van een website niet één uur maar kan je hier minstens een dag voor rekenen.

Content

Zoals we eerder al aanhaalden is er ook de kwestie van content. Qua tekst zijn er enkele opties waaruit je doorgaans kan kiezen: zelf teksten voorzien, content laten schrijven, of je bestaande teksten laten analyseren en herschrijven. Wie de teksten ook gaat schrijven, zorg ervoor dat deze van in het begin geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines zoals Google en Bing. SEO (Search Engine Optimization) is een traject van lange adem maar kan op termijn, indien goed uitgevoerd, zeker haar vruchten afwerpen. Bekijk zeker eens onze SEO do’s en don’ts! Naast het daadwerkelijk voorzien van teksten kies je ook wie ervoor zal zorgen dat de content op de juiste plaats op de website terechtkomt. Het uploaden van content is vaak een taak waarmee geen rekening wordt gehouden, dus verlies deze niet uit het oog! Je kan vragen of het web development agency dit voor hun rekening neemt of je gaat zelf aan de slag met de (aangeleverde) teksten. 

Content voorzien is natuurlijk méér dan enkel teksten schrijven. Een website moet visueel aantrekkelijk zijn om conversie te bevorderen. Het eerste waar je hierbij aan denkt is foto’s. Ook hier moet je een keuze maken. Ga je voor stockfoto’s of huur je een professionele fotograaf in? De ene business heeft al meer nood aan persoonlijke foto’s dan de andere. Wanneer je bijvoorbeeld cosmetica producten zoals Marion Maakt verkoopt, zal je met een fotograaf moeten werken, terwijl een puur informatieve website zoals Arbeidszorg zonder fotografisch materiaal werkt. Vergeet naast foto’s ook geen aandacht te besteden aan infographics, icoontjes, video’s, etc.

Deploy

De laatste stap is uiteraard het live zetten van je gloednieuwe website. Hier is één woord essentieel: testen! Een goed web development agency zal voor het online zetten van je website ervoor zorgen dat deze een laatste keer grondig getest is. Natuurlijk werd er doorheen het ontwikkelingsproces regelmatig getest (door ontwikkelaar en eventueel de klant) maar een finale, uitgebreide test van alle functionaliteiten is een must. Je kijkt niet enkel of alle buttons en linken werken, maar ook of alle content op de juiste plaats staat, de URL’s correct zijn, contactformulieren werken, enzovoort. Ook dit is een klus dat niet in 1, 2, 3 geklaard is. Je wil mogelijke fouten en tekortkomingen opsporen voor het live gaan van de website, want je hebt maar één kans om een eerste indruk te maken met je nieuwe website!

Ook na het live zetten van de website stopt het verhaal niet. Bij sommige web development agencies kan je ook rekenen op support bij problemen, hosting services en regelmatig onderhoud. Dit is natuurlijk afhankelijk van je eigen voorkeuren en het contract dat je hebt met het web development bureau. Bij Dazzle voorzien we pakketten op maat van onze klanten. Je kiest zelf welke onderdelen je wel en niet wenst. 

Illustratie die de balans tussen geld en tijd in beeld brengt.

Gratis doe-het-zelf website

Dan willen we het nog even hebben over de zogenaamde gratis doe-het-zelf of ‘1 euro per dag’ websites. Sommige websites beweren namelijk dat het opzetten van je eigen website kinderspel én quasi gratis is. Denk er echter aan dat geen enkel bedrijf dat serieus genomen wil worden gebruik maakt van dit type DIY websites. Ten eerste worden deze websites vaak gratis aangeboden maar krijg je daartegenover een onpersoonlijke URL zoals http://jewebsitenaam.wix.com/. Wil je toch een domeinnaam zonder de vermelding van je website builder? Dan beginnen de kosten snel op te lopen. Ongewenste reclame zal tevens te pas en te onpas op je website verschijnen en let’s face it: daar zit niemand op te wachten. 

Ten tweede wil je als bedrijf graag gevonden worden en gebruik maken van doe-het-zelf website builders zal je vindbaarheid zeker niet bevorderen. Google is namelijk absoluut geen fan van de onpersoonlijke URLs. Verder zal je ook moeilijk aan de slag kunnen met marketing technieken aangezien gratis doe-het-zelf websites hier gewoonweg niet op voorzien zijn. 

Meer verschillen ontdekken? Lees onze case study waarin we WordPress en Wix vergelijken.

Prijs van een website

Je hebt intussen een heleboel informatie gelezen rond het opzetten van een website. Maar hoeveel kost een website laten maken nu écht? Wel, je hebt inmiddels al begrepen dat dit afhangt van jouw wensen en behoeften. Precieze prijzen zijn dan ook uit den boze. We geven je wel graag een indicatie per project:

Informatieve WordPress websiteVanaf € 5000
Webshop of iets complexere WordPress websiteVanaf € 10 000
Informatieve Drupal websiteVanaf € 10 000
Complexe Drupal websiteVanaf € 25 000

En dan zijn er nog de maandelijkse of jaarlijkste kosten verbonden aan hosting en onderhoud. Ook dit verschilt per bedrijf: de één zal enkel tijdens kantooruren instaan voor ondersteuning terwijl een andere firma 24/7 support kan aanbieden. Het hangt er maar van af hoeveel backups, updates, ondersteuning, … je wenst.

Een website bij Dazzle

Hoeveel betaal je nu voor een website bij Dazzle? Voor WordPress websites hanteren wij een minimum prijs van € 7500. De reden dat wij geen goedkopere websites aanbieden is omdat kwaliteit primeert bij ons. Net zoals wij onze business au sérieux nemen, verwachten we dit ook van onze klanten. Bij Dazzle gaan we dus niet voor snelle, goedkope websites maar voor een website op maat met oog op conversie. Daarnaast kiezen we steevast voor snelle opvolging, duidelijke communicatie en een langdurige samenwerking met onze klanten. Geloof jij in je business en hecht je waarde aan je eigen bedrijf, dan doen wij dat ook!

Op zoek naar een (nieuwe) website? Dazzle biedt UX design, webdesign, web development, hosting en support aan.

Recente artikels

5 min

Hoeveel kost een website in 2022?

Hoeveel kost een website gemiddeld? Je hebt websites van 5000 euro maar evengoed websites van 100.000 euro. Waarin zit nu het verschil?
5 min

Recap: SEO Benelux Meetup Gent 5 mei 2022

Onlangs vond de SEO Benelux meetup plaats in Gent. Kon je er niet bij zijn maar toch benieuwd? Wij schreven deze recap!
3 min

Google Analytics 4 vervangt Universal Analytics. Wat betekent dit nu?

“Prepare for the future with Google Analytics 4”. Zo kondigde Google vorige week aan in hun blog binnenkort te stoppen met het ondersteunen van Universal Analytics. Vanaf 1 …
Contact

Dazzle BV
Braemstraat 127
9050 Gentbrugge

+32 475 60 38 94
info@dazzle.be

BE 0873.618.820