Hoe Google Analytics implementeren?

Google Analytics zou op elke website geïnstalleerd moeten zijn. Jammer genoeg is dat bij veel ondernemers echter nog niet het geval. Zo weten ze niet eens hoeveel bezoekers hun website aantrekt. Onmogelijk dus om hun website te verbeteren of de resultaten van de marketinginspanningen te analyseren. Maar wat is het nu en hoe Google Analytics implementeren op je website?

Google Analytics basics

Google Analytics is gratis software die je kan gebruiken om vrijwel alle activiteiten naar, op en van jouw website (of applicatie) te meten en analyseren

Google Analytics werkt door middel van een tracking code op je website. Telkens wanneer een pagina laadt, stuurt deze tracking code informatie door naar Google Analytics. Deze tracking code moet op een specifieke plaats toegevoegd worden in de broncode en op elke pagina van je website. Dit vraag je dan ook best aan je webdeveloper. Of je kan onderstaande handleiding volgen. 

Hoe kan ik Google Analytics implementeren op mijn website?

  1. Log in op je Google account. Heb je nog geen Google account? Maak er dan één aan.
  2. Ga naar de startpagina van Google Analytics en vul je gegevens in. Als je bent ingelogd, kan je je websitegegevens invullen. Hierna wordt een tracking code gegenereerd.
  3. Voeg de javascript code toe op je website. Deze code kan je plaatsen tussen de <head> tags van iedere pagina van je website. Maak je gebruik van WordPress? Dan kan je eenvoudig een Google Analytics plugin installeren.
  4. Test of alles juist is uitgevoerd. Ga naar je website. Klik vervolgens in Google Analytics op Rapportage –> Realtime –> Overzicht. Zijn er 1 (of meerdere actieve gebruikers) op je website? Dan is de code juist geïmplementeerd!

Welke gegevens haal je uit Google Analytics?

In Google Analytics worden de verzamelde data onderverdeeld in 4 grote onderdelen:

•    Doelgroepen: wie bezoekt je website?
•    Acquisitie: via welke kanaal komen ze op jouw website?
•    Gedrag: wat doen je bezoekers op de website?
•    Conversies: welke vooropgestelde doelen worden behaald?

Een belangrijke tip hierbij is dat je Google Analytics ook met andere tools kan koppelen, zoals Google Search Console en Google AdWords, waardoor je in Google Analytics een nog breder overzicht van je data krijgt.

Conversies instellen

Vooraleer je in Google Analytics de gegevens kan analyseren, is het noodzakelijk dat je manueel conversies instelt. Dit zijn de doelen die je met je website wil behalen, bijvoorbeeld contactaanvragen of productverkopen. Het is essentieel dat je dit meteen bij het opzetten van je Google Analytics doet. Zonder je conversies in te stellen, mis je de belangrijkste voordelen van Google Analytics. Toch wordt dit nog te vaak nagelaten/vergeten.

Doelgroepen / Audiences

Het eerste onderdeel in Google Analytics geeft je informatie over onder meer het aantal sessies, aantal pagina’s per bezoek, de gemiddelde bezoekduur, het bounce percentage, de locaties van je bezoekers, de taal… 

Een belangrijke statistiek die je hier kan terugvinden is de opdeling per ‘apparaat’. Zo kan je achterhalen of je website ook makkelijk te bezoeken is vanaf een mobiel apparaat zoals een smartphone of een tablet. Als namelijk blijkt dat jouw bezoekers mobiel veel sneller wegklikken dan via desktop, dan moet je de mobielvriendelijkheid van je website zeker verbeteren.

Acquisitie / Acquisition

In dit onderdeel krijg je alle gegevens inzake het verkeer naar je website. Hier kan je dus zien via welke kanalen jouw bezoekers op jouw website zijn beland. Zo kan je bijvoorbeeld zien via welke kanaal je de meeste contactaanvragen kreeg: gebeurde dit via organisch verkeer, via e-mails, via Google AdWords of andere betalende campagnes? Zo kan je meteen analyseren welke marketing inspanningen het meeste resultaat opleveren voor jouw onderneming.

Gedrag / Behaviour

In dit onderdeel komt je te weten hoe jouw bezoekers zich op jouw website gedragen: welke pagina’s worden het meeste bezocht, hoeveel tijd spenderen mensen gemiddeld op deze pagina’s, via welke pagina’s verlaten mensen je website weer… Deze informatie kan je dan gebruiken om je pagina’s te optimaliseren.

Conversies / Conversions

In dit onderdeel kan je onderzoeken of jouw website zijn doelstellingen haalt. Hoeveel contactformulieren worden er ingevuld? Hoeveel producten worden er aangekocht? Hoeveel winkelmandjes worden er achtergelaten? Waar in het check-out proces loopt het soms mis? Enzovoort. 

Daarnaast kan je ook nagaan welke pagina’s bezocht werden vooraleer een doel behaald werd of je kan kijken of er meerdere kanalen hebben samengewerkt om uiteindelijk tot een conversie te komen. Vaak komen mensen immers op meerdere momenten in contact met je onderneming, bijvoorbeeld eerst via een advertentie op Google AdWords en later nog eens op Facebook.

In dit onderdeel krijg je dus een breder inzicht in je conversies en conversiepaden.

Google Analytics: een massa aan informatie

Hierboven kreeg je een korte introductie tot slechts enkele functionaliteiten van Google Analytics. Het gevaar bij Google Analytics schuilt erin dat je, zeker in de beginfase, wordt bedolven onder de verschillende opties en eindeloze data.

Je ziet daardoor mogelijk niet wat echt belangrijk is voor jouw analyse. Of wat die statistieken nu juist allemaal betekenen voor jouw onderneming. Bovendien kan je de data op talloze manieren verzamelen, interpreteren en analyseren. Zo kan je bijvoorbeeld ook nog manueel filters instellen, segmenten aanmaken, conversiepaden opzetten… De mogelijkheden zijn oneindig.

Wil je Google Analytics implementeren of zelf analyseren? Kan je daarbij hulp gebruiken? Wij hebben drie Google Analytics specialisten in huis. Aarzel niet om je vragen te stellen of een training aan te vragen.

Relevante artikels

Man working on a laptop with the word translate on the computer screen
2 min

Je website instant vertalen met Weglot

Heb je ooit overwogen om je markt uit te breiden naar het buitenland? Dan heb je misschien al gedacht om je website te vertalen, maar vertalingen van topkwaliteit …
verschillende sociale media
5 min

7 tips voor goede social media posts in 2021

Hoe maak je goede social media posts? Hoe vaak moet je posten op Facebook? Wanneer post je best? En wat is goede content? Lees onze 7 tips!
Seo what to do and not to do
5 min

SEO-checklist: what to do and not to do

Zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimization) is het vindbaar maken van je website. Het legt de focus op organische zoekresultaten, anders dan bij bijvoorbeeld SEA (Search Engine Advertising) waar je …

Search

Contact

Contact

Contact

Dazzle BV
Kerkstraat 106
9050 Gent

+32 9 395 45 65
info@dazzle.be

BE 0873.618.820

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en kies je favoriete onderwerpen.

>>>