Google Analytics gebruiken (configuratie, rapporten, attributie modellen en meer)

Als je een website hebt, is de kans groot dat je Google Analytics gebruikt om bij te houden hoeveel mensen de website bezoeken en hoe ze zich erop gedragen. Google Analytics is een krachtig hulpmiddel, maar de meeste mensen gebruiken het niet ten volle. Hiermee kunt u de return on investment (ROI) voor uw online marketing volgen, aangepaste segmenten instellen, doelen volgen, uw websitegegevens filteren om slecht presterende pagina’s te vinden en nog veel meer. Klinkt allemaal Chinees? In deze whitepaper leren we het u graag. U leert hoe u Google Analytics kunt gebruiken om uw website te verbeteren en hoe Google Analytics te configureren aan de hand van afbeeldingen en video’s.

Inhoudsopgave

  1. Wat is Google Analytics?
  2. Google Analytics configureren (in slechts 3 eenvoudige stappen)
  3. Uitleg over de metrics en dimensies van Google Analytics
  4. Hoe Google Analytics rapporten te gebruiken
  5. 7 manieren om Google Analytics te gebruiken om uw website te verbeteren
  6. Attributiemodellen en Google Analytics
  7. Veelgestelde vragen over Google Analytics

Maar laten we eerst de basis eens bekijken:

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een gratis rapportageservice die door Google wordt aangeboden om websiteverkeer bij te houden. Het helpt u meer te weten te komen over de mensen die uw site bezoeken en hun surfgedrag.

Het ziet er zo uit:

Google Analytics doelgroep overzicht

Het is een van de meest populaire website-trackingplatforms met bijna 70.000 gebruiksmogelijkheden volgens BuiltWith’s Mega Technology Dataset:

Hoewel er verschillende goede alternatieven zijn, is Google Analytics een van de meest gebruikte analysetools op de markt.

Waarom Google Analytics gebruiken?

Ongeacht het type website dat u gebruikt, een beter begrip van uw bezoekers en hoe ze zich op uw site gedragen, zal u helpen betere resultaten te behalen.

Maar als dat niet genoeg is, volgen hier enkele redenen waarom u Google Analytics zou moeten gebruiken:

  • Het is gratis: er is hier geen addertje onder het gras, Google brengt u geen kosten in rekening voor het gebruik van Analytics, wat erg handig is gezien de hoeveelheid gegevens die u eruit kunt halen.
  • Het is volledig geautomatiseerd: zodra u de trackingcode aan uw website heeft toegevoegd, zal Google Analytics uw gegevens automatisch bijhouden, registreren en opslaan.
  • U kunt aangepaste rapporten maken: met de ingebouwde tools van Google kunt u eenvoudig aangepaste rapporten voor slepen en neerzetten maken (daarover later meer).
  • Integreer met andere tools: koppel uw Analytics eenvoudig aan andere Google-tools zoals Google AdWords en Google Search Console.

Dat zegt niet eens over alle sitespecifieke dingen die u van Google Analytics kunt leren, zoals waarom bezoekers op bepaalde pagina’s stuiteren, de leeftijd / geslacht / locatie van uw publiek of het soort inhoud dat u moet schrijven.

Wat houdt Google Analytics bij?

Door u toegang te geven tot gegevens over uw website, laat Google Analytics u deze informatie nemen en beslissingen nemen.

In zeer eenvoudige bewoordingen kunnen de gegevens die u van Google Analytics kunt krijgen als volgt worden onderverdeeld:

  • Acquisitie: ontdek hoe u verkeer naar uw website krijgt.
  • Gedrag: ontdek wat mensen daadwerkelijk op uw website doen.
  • Conversies: ontdek hoe bezoekers op uw website klanten worden.

Nu u weet wat het is en wat het kan volgen, gaan we een korte Google Analytics-setup doornemen:

Gebruikt u Google Analytics zeker ten volle? Een beperkte configuratie zorgt er mogelijk voor dat u belangrijke data misloopt om de prestaties van uw site te optimaliseren!

Rik Peetermans

Google Analytics configureren (in slechts 3 eenvoudige stappen)

Volg deze eenvoudige stappen om Google Analytics in te stellen en klaar voor gebruik op uw website:

Stap 1: Stel uw Google Analytics-account in en voeg uw site toe

De eerste stap is ervoor te zorgen dat je bent ingelogd op je Google-account waarmee je je analyses wilt beheren.

Ga vervolgens naar de startpagina van Google Analytics en klik op start met meten.

Google Analytics logo

Nu moet u een accountnaam toevoegen en de vakjes voor het delen van gegevens aangevinkt laten (u kunt ze desgewenst uitschakelen als u dat wilt, ze zullen niets veranderen aan uw gegevens).

Account aanmaken Google Analytics

Zodra je dat hebt toegevoegd, klik je op ‘Volgende’.

Nu moet u kiezen wat u gaat meten: websites, apps of beide. De meeste mensen gaan Google Analytics instellen om een website bij te houden. Selecteer wat je gaat meten en klik op volgende.

Google Analytics: meet je website

Nu kunt u wat details over uw site toevoegen:

  • Website naam: spreekt voor zich.
  • Website-URL: zorg ervoor dat u http of https kiest in het menu en voeg vervolgens uw URL toe.
  • Industriecategorie: kies de sector die uw site het beste beschrijft.
  • Tijdzone voor rapportage: kies de tijdzone waarin u zich bevindt.

Zodra u dit gedeelte hebt voltooid, klikt u op maken en wordt u gevraagd om akkoord te gaan met een aantal servicevoorwaarden. Vink beide aan en druk op akkoord.

Stap 2: Installeer uw Google Analytics-trackingcode

Nu ziet u uw unieke trackingcode:

Google Analytics, hoe je tracking code te installeren

Om uw website te tracken met Google Analytics, moet deze code op elke pagina van uw site worden geïnstalleerd (vóór de </head>tag).

Het installeren van de code hangt af van het type site dat u heeft en hoe comfortabel u de wijzigingen zelf aanbrengt.

Laten we twee verschillende manieren doornemen: handmatig en met behulp van een plug-in.

Installeer Google Analytics handmatig

Sommige WordPress-thema’s hebben een speciaal gedeelte om uw trackingcode in te plaatsen, maar de meeste niet. Daarom moet u altijd een subthema gebruiken om te voorkomen dat uw GA-script wordt overschreven na updates of aanpassingen aan uw website.

Uw Google Analytics-script moet worden toegevoegd aan uw header.php-bestand, vóór de </head> tag om het op elke pagina van uw site te installeren.

Als uw thema deze functie niet heeft, kunt u proberen een plug-in te gebruiken om ze te maken.

Installeer Google Analytics met behulp van een plug-in

Een van de gemakkelijkste manieren om Google Analytics aan WordPress toe te voegen (voor zowel beginners als experts) is om een plug-in te gebruiken zoals koptekst- en voettekstscripts.

Dit is waarschijnlijk de gemakkelijkste (en veiligste methode) om een Google Analytics-code toe te voegen aan uw WordPress-site.

Installeer gewoon de plug-in en voeg uw trackingcode toe om te beginnen met volgen:

Header and footer scripts for uploading the Google Analytics tracking code

Stap 3: Test uw Google Analytics-trackingcode

Nadat u de code aan uw site heeft toegevoegd, moet u testen of Google Analytics daadwerkelijk data aan het verzamelen is.

Dit is vrij eenvoudig. Ga in Google Analytics naar realtime en vervolgens naar overzicht. Dit zal u laten zien wat er op dit moment op uw site gebeurt.

Open nu uw site in een andere browser (of incognitomodus) -tab en wacht tot Google Analytics uw bezoek oppikt. Als uw trackingcode correct is geïnstalleerd, ziet u zoiets als dit:

Realtime overzicht van je bezoekers bekijken in Google Analytics

Voordat u verder gaat, moet u Google Analytics aan Google Search Console linken om een beter, meer geïntegreerd beeld van uw gegevens te krijgen.

Nu u helemaal klaar bent, gaan we kijken welke statistieken u in Google Analytics zult vinden.

Uitleg over de metrics en dimensies van Google Analytics

Voordat we ingaan op het lezen van Google Analytics-rapporten, is het de moeite waard om te begrijpen wat de metrics en dimensies betekenen.

Alle Google Analytics-rapporten zijn gebaseerd op dimensies en metrics:

  • Dimensies zijn de elementen van uw gegevens.
  • Metrics gegevens zijn de metingen voor die dimensies.

Als u bijvoorbeeld kijkt waar mensen die uw site bezoeken zich bevinden, is de dimensie de locatie (het gegevenselement) en de hoeveelheid (meting) de metrische gegevens:

Verschil dimensies en metrics

Voorbeeld metrics

Hier zijn enkele van de belangrijkste metrics in Google Analytics om op te letten:

  • Verkeer: bezoekers van uw website.
  • Verkeersbron: waar bezoekers vandaan komen (direct, referral, zoekmachines, sociaal).
  • Sessie: een groep gebruikersinteracties die plaatsvindt binnen een bepaald tijdsbestek.
  • Gemiddelde tijd doorgebracht: hoe lang iemand op uw site doorbrengt.
  • Gemiddeld aantal pagina’s per bezoek: aantal pagina’s dat een gebruiker bezoekt.
  • Top Pages: de meest populaire pagina’s.
  • Exit Pages: de pagina’s waar de meeste mensen uw site verlaten.
  • Bouncepercentage: het percentage bezoeken van één pagina gedeeld door alle sessies.
  • Unieke gebruikers vs terugkerende gebruikers: hoeveel mensen zijn nieuw voor uw bezoek aan uw site versus vaste klanten.
  • Gebruikersgedrag: hoe bezoekers uw site hebben bezocht.
  • Locatie: van waaruit gebruikers browsen.
  • Leeftijd: hun leeftijdscategorie.
  • Sitesnelheid: hoe snel uw site is.

Laten we nu de Google Analytics-rapporten bekijken die u zult vinden en hoe u ze kunt lezen.

Hoe gebruik je Google Analytics rapporten?

Wanneer u zich voor het eerst aanmeldt bij Google Analytics, ziet u dit ‘Startpagina’-dashboard dat fungeert als een overzicht van de prestaties van uw site:

De verschillende rapporten van Google Analytics

Google Analytics-rapporten zijn de vooraf ingestelde rapporten die worden vermeld in de linkerzijbalk, onder de volgende secties:

  • Realtime
  • Doelgroep
  • Acquisitie
  • Gedrag
  • Conversies

De informatie in deze rapporten is vooraf ingesteld door Google Analytics en geeft inzicht in de gegevens op uw site, van demografische doelgroepen tot de kanalen waarmee ze uw website vinden.

Door op die rapporten te klikken, krijgt u veel meer opties om uw gegevens te verkennen. Laten we elk rapport snel bekijken.

Het realtime rapport

Het Realtime-rapport laat zien wat er op dit moment op uw site gebeurt:

Google Analytics het realtime report bekijken

U kunt zien hoeveel mensen uw site bekijken, welke pagina’s ze bezoeken, waar ze zich in de wereld bevinden en meer.

Met het Realtime-rapport kunt u:

  • Bekijk hoeveel verkeer u ontvangt van een nieuw gepubliceerde blogpost.
  • Weet of een verkoop of evenement weergaven genereert.
  • Zorg ervoor dat de URL’s die u zojuist heeft ingesteld, naar behoren werken.

Het doelgroeprapport

Het doelgroeprapport geeft een overzicht van uw website in termen van de mensen (ook wel het publiek genoemd) die uw site bezoeken:

Google Analytics, het doelgroeprapport overzicht

In dit rapport kun je inzoomen en meer te weten komen over je publiek, zoals:

  • Demografie
  • Interesses
  • Locatie
  • Gedrag
  • Technologie

Met deze gegevens kunt u uw doelgroep beter begrijpen en vervolgens weloverwogen beslissingen nemen over uw website.

U merkt bijvoorbeeld dat het grootste deel van uw verkeer uw site op mobiel bezoekt, maar de meeste doelconversies worden op desktop uitgevoerd. Misschien is er iets dat u voor mobiele apparaten kunt verbeteren om de conversie te verhogen.

Het acquisitie rapport

Het acquisitierapport geeft een overzicht van hoe uw website verkeer genereert:

Acquisitie rapport Google Analytics
  • Organisch: SEO-verkeer van Google en andere zoekmachines.
  • Direct: iemand die uw site bezoekt door handmatig een URL in te voeren.
  • Referral: een bezoek van een andere site.
  • E-mail: een bezoek vanuit een e-mail of e-maillijst.
  • Sociaal: iemand die een bezoek brengt vanaf een socialemediaplatform.
  • Paid search: iemand die op bezoek komt via betaalde advertenties.
  • Display: iemand die een display-advertentie bezoekt.
  • Affiliate: iemand die een affiliate-link bezoekt.
  • Anders: als Google Analytics niet weet hoe u uw verkeer moet categoriseren.

Gedragsrapport

Het gedragsrapport geeft een overzicht van wat bezoekers op uw website doen:

Gedragsrapport Google Analytics

In het rapport kunt u zich concentreren op afzonderlijke pagina’s van uw website en het gedrag van uw bezoeker begrijpen. U krijgt een overzicht van:

  • paginaweergaven en unieke paginaweergaven;
  • gemiddelde tijd besteed aan pagina’s;
  • bouncepercentage en uitstap-percentage.

U kunt ook bekijken hoe de inhoud presteert door pagina-URL’s, titels, zoektermen of evenementen.

Conversie rapport

Het conversierapport geeft een overzicht van hoe uw bezoekers (hopelijk) converteren op uw website:

Het conversie rapport Google Analytics

Als je een website hebt, is de kans groot dat je een doel / conversie hebt die je wilt bereiken voor bezoekers.

Dit kan verschillen, afhankelijk van het type site dat u gebruikt:

  • E-commercesites willen dat hun bezoekers een product bestellen.
  • Bloggers willen dat hun bezoekers langer op pagina’s blijven en lezen om hun advertentie-inkomsten te verhogen.
  • B2B- en SaaS-bedrijven willen dat bezoekers zich aanmelden bij hun e-maillijst om hen op de hoogte te houden van het laatste nieuws en functies.

Het boosten van verkopen / aanmeldingen op deze gebieden kan net zo eenvoudig zijn als het toepassen van enkele conversie ratio optimalisatie tips op basis van Google Analytics-gegevens.

Ongeacht het doel / de conversie die u wilt volgen, met Google Analytics kunt u al deze (plus nog veel meer) meten.

Wat is een doel in Google Analytics?

Een doel is een conversie die u heeft gedefinieerd. Het is afhankelijk van wat je wilt monitoren. Als het om doelen gaat, zijn er vier hoofdtypen:

  • Bestemming: voltooid wanneer een gebruiker naar een specifieke pagina gaat (denk aan productvermelding, orderbevestiging of bedankpagina).
  • Event: voltooid wanneer een vooraf ingesteld evenement wordt geactiveerd (zoals een video bekijken of iets delen op Twitter).
  • Duur: voltooid wanneer de sessie van een gebruiker langer duurt dan een vooraf gedefinieerde tijd.
  • Pagina’s per sessie: voltooid wanneer een gebruiker een bepaald aantal pagina’s per sessie bekijkt.

(U vindt later in deze handleiding gedetailleerdere stappen over hoe doelen in Google Analytics in te stellen.)

Gebruik filters voor nauwkeurigere rapportage

In Google Analytics worden filters gebruikt om gegevens in kleinere groepen op te splitsen. Ze kunnen worden gebruikt om alleen specifieke verkeerstypen op te nemen of specifieke gegevens uit te sluiten.

Om filters te gebruiken, gaat u naar het beheerdersdashboard en selecteert u Filters:

Hoe filters gebruiken in Google Analytics

Hier is een heel eenvoudig filter om uw IP-adres te blokkeren, zodat u uw gegevens niet scheeftrekt door uw eigen site te bezoeken.

De eerste stap is dat u uw IP-adres moet achterhalen. Dit is eenvoudig: je kan dit gewoon opzoeken in Google:

Kopieer uw IP-adres en open vervolgens Google Analytics. Ga naar het beheerdersdashboard en selecteer vervolgens onder beeld filters:

Hoe filters gebruiken in Google Analytcis

Klik nu op + filter toevoegen en vul de details in:

  • Filternaam: sluit mijn IP-adres uit.
  • Filtertype: selecteer voorgedefinieerd.
  • Selecteer nu uitsluiten, verkeer van de IP-adressen en die gelijk zijn aan.
  • IP-adres: voeg uw IP toe.

Het zou er ongeveer zo uit moeten zien:

Bewaar nu zeker je filter!

7 manieren om Google Analytics te gebruiken om uw website te verbeteren

Dus nu u helemaal klaar bent, u weet welke rapporten en statistieken u kunt bekijken, is er een belangrijke vraag die we moeten beantwoorden. Wat kunt u doen met Google Analytics om uw website en bedrijf te verbeteren?

We zijn al blij dat u het zelf vraagt 😉 Hier zijn zeven dingen die u kunt doen in Google Analytics, nu u weet hoe u deze op de juiste manier moet gebruiken:

  • Maak aangepaste dashboards en rapporten.
  • Gebruik aangepaste segmenten om uw gegevens beter te begrijpen.
  • Volg uw doelen op (en gebruik conversietrechters).
  • Vind uw beste conversiepagina’s (en verbeter ze).
  • Vind laaghangende fruitpagina’s om te verbeteren.
  • Ontdek slecht presterende pagina’s (om verkeer te stimuleren).
  • Zoek (en herstel) pagina’s waar mensen niet mee bezig zijn.

Laten we deze in meer detail bekijken.

Manier 1: Maak aangepaste dashboards en rapporten

Wilt u uw belangrijkste analytische gegevens zien zonder dat u door de rest van Google Analytics hoeft te graven?

Maak dan gebruik van aangepaste dashboards en rapporten van Google Analytics. Klik in het linkerdeelvenster op Aanpassing en je ziet ze:

Aangepaste dashboards en rapporten in Google Analytics

U kunt alleen de gegevens kiezen die u wilt zien en deze organiseren op een manier die voor u werkt. Dit betekent dat u eenvoudig uw eigen rapport kunt maken door widgets toe te voegen en ze te verplaatsen.

Hier is een voorbeeld van een aangepast dashboard dat is gericht op SEO:

Custom reports maken in Google Analytics

Wilt u echter het beste weten over aangepaste dashboards? U kunt vooraf gebouwde sjablonen gebruiken.

Hier zijn enkele gratis Google Analytics-dashboards waarvan u kopieën kunt maken:

Als er één (of meer) gegevens zijn die u in één oogopslag wilt zien elke keer dat u zich aanmeldt bij uw Google Analytics-account, zorg er dan voor dat u dit instelt in het Dashboards-gebied.

Hoe Google Analytics aangepaste dashboards te maken

Als je meer hulp nodig hebt bij het instellen van Google Analytics-dashboards, kun je de instructies in deze video volgen:

Manier 2: Gebruik aangepaste segmenten om uw gegevens beter te begrijpen

Een van de beste manieren om uw gegevens in Google Analytics te verkennen, is door eenvoudige en geavanceerde segmenten te gebruiken.

What Is a Segment in Google Analytics?

Een aangepast segment is een gedefinieerde groepering van uw Analytics-gegevens. Met segmenten kunt u verschillende soorten gebruikers volgen, zodat u begrijpt hoe uw site hen beter van dienst kan zijn.

U kunt ze gebruiken om in te zoomen op de gegevens die u heeft verzameld. Bijvoorbeeld:

Mogelijk wilt u al uw sitebezoekers segmenteren op basis van een bepaald land of een bepaalde stad als u zich op lokaal verkeer wilt concentreren. Een ander segment kunnen gebruikers zijn die een specifieke pagina op uw site bezoeken. Of misschien wilt u mobiele en desktopbezoekers vergelijken. Door een mobiel segment en een desktop-segment te maken, kunt u de gegevens naast elkaar vergelijken.

Hoe u een Google Analytics-segment maakt

Er staan binnen Google Analytics kant-en-klare segmenten voor u klaar.

Open gewoon Google Analytics en klik op + Segment toevoegen en u zult kunnen bladeren door de bestaande (die door Google zijn voorgebouwd) voor u kunnen toepassen en toepassen:

Voeg een segment toe in Google Analytics
Voeg een segment toe in Google Analytics

Als dit niet genoeg is, kunt u uw eigen segment maken.

Hoe u een aangepast Google Analytics-segment maakt

Om een aangepast segment toe te voegen, klikt u op de rode + nieuwe segment knop:

Een nieuw segment maken in Google Analytics

Vanaf hier kunt u kiezen hoe u uw gebruikers wilt segmenteren:

Maak een nieuw custom segment in Google Analytics

Als je filters begint toe te passen, zie je de samenvatting (rechts) veranderen. Dit toont u het percentage gebruikers dat u heeft gesegmenteerd, evenals de gebruikers- en sessiegegevens.

Dit is bijvoorbeeld hoe het eruit zou zien als ik mannen tussen 25-34 jaar zou selecteren:

Maak een nieuw custom segment in Google Analytics op basis van leeftijd

Misschien wilt u nog verder gaan en segmenteren op 25-34 mannen die uw site hebben bezocht via SEO.

Ga naar Verkeersbronnen en selecteer google in verkeersbron:

Maak een segment in Google Analytics met als bron Google

Als u tevreden bent met uw segment, geeft u het een naam en slaat u het op:

Een segment in Google Analytics opslaan

Wanneer u nu een segment toepast, kunt u dit aangepaste segment toepassen dat u zojuist heeft gemaakt:

Deze video laat zien hoe aangepaste segmenten u kunnen helpen uw bestaande verkeer af te breken en uw gegevens beter te bekijken.

Manier 3: Houd uw doelen bij (en gebruik conversietrechters)

Een doel is een voltooide activiteit (conversie) die bijdraagt aan het succes van uw website. Het kan gebaseerd zijn op bestemming, evenement, duur of pagina’s / schermen per sessie.

Door doelen op te stellen, kunt u de ROI (return on investment) van uw site beter begrijpen. Door doelen bij te houden, kunt u begrijpen wat op uw site werkt en wat moet worden verbeterd.

Doelen instellen in Google Analytics

Om doelen in te stellen, gaat u naar het Admin-gedeelte van Google Analytics en navigeert u vervolgens naar Doelen:

Hoe doelen instellen in Google Analytics

Nu kun je een nieuw doel toevoegen:

Maak een nieuw doel aan in Google Analytics

Selecteer de meest geschikte beschrijving van uw doel in de volgende sectie. Er zijn hier een paar keuzes, als je het niet zeker weet, kun je gewoon ‘Aangepast’ selecteren.

Vervolgens moet je je doel een naam geven. Geef het iets beschrijvends, zodat u in één oogopslag weet wat u volgt.

De stappen voor het instellen van doelen zijn afhankelijk van wat u wilt bijhouden. Ik stel voor om deze eenvoudige walkthrough te bekijken en te beslissen welke methode voor jou het beste werkt:

Manier 4: Vind uw beste conversiepagina’s (en verbeter ze)

729/5000U heeft voldoende verkeer gegenereerd zodat mensen uw site bezoeken. Maar weet je wat beter is?

Ze omzetten in klanten.

Met Google Analytics kunt u erachter komen welke pagina’s het meeste verkeer en conversies opleveren en vervolgens werken aan het verbeteren ervan om nog meer te genereren.

U kunt als volgt de best converterende pagina’s vinden:

Ga naar Acquisitie> Search Console> Bestemmingspagina’s en selecteer een tijdsbestek (streven naar minimaal 6 maanden).

Nu wilt u de tabel sorteren op een conversiedoel. Ervan uitgaande dat u doelen heeft ingesteld, kiest u een conversie (dropdown rechtsboven) die u wilt onderzoeken.

Stel dat we geïnteresseerd zijn in de mensen die een contactformulier op onze site invullen. Selecteer dat doel en sorteer vervolgens op dat doel:

Bekijk de behaalde doelen in Google Analytics per kanaal

Dit toont ons de best converterende pagina’s voor dat doel.

Wat nu? Welnu, u moet nu proberen het conversiepercentage van die pagina te verbeteren.

Hier zijn een paar dingen die je kunt proberen:

  • Kijk naar de zoekwoorden waar de pagina voor staat en vergelijk deze met andere rankingpagina’s.
  • Controleer hoeveel backlinks de top-ranking URL’s hebben met Ahrefs’ gratis backlink checker.
  • Controleer welke zoekopdrachten weinig verkeer naar uw pagina’s hebben geleid in Google Seach Console en werk die pagina’s bij met deze nieuwe voorwaarden.
  • Bekijk de resultaten in Google en vergelijk uw site met die van uw concurrenten.

Manier 5: Zoek laaghangende fruitpagina’s om te verbeteren

Als u SEO gebruikt om mensen naar uw site te halen, moet u veel geduld hebben.

U moet best practices volgen (het is gemakkelijker als u een SEO-plug-in gebruikt), ervoor zorgen dat uw site foutloos is en altijdgroene inhoud maken om te zien dat uw site geleidelijk hoger komt in de zoekresultaten van zoekmachines.

Er zijn echter enkele dingen die u kunt doen voor snellere resultaten.

In dit geval zijn uw laaghangende fruitdoelen pagina’s op uw website die met slechts een paar aanpassingen een toename in het verkeer zullen zien. Dit zullen pagina’s zijn die op pagina 2 van Google verschijnen en wat meer werk nodig hebben om ze naar pagina 1 te brengen.

Maar hoe vind je deze pagina’s? U moet eerst Google Analytics verbinden met Google Search Console.

Ga vervolgens naar Acquisitie> Search Console> Query’s om te zien welke zoektermen (ook wel trefwoorden genoemd) het meeste verkeer naar uw site sturen. Klik vervolgens op Geavanceerd:

Landingspagina's bekijken in Google Analytics

Selecteer met behulp van de geavanceerde filter gemiddelde positie als uw metric en voeg groter dan 10 toe en klik op toepassen.

Wat laat dit je zien?

Dit toont u pagina’s die op pagina 2 staan (ook bekend als uw laaghangende fruitzoekwoorden):

Gemiddelde positie in Google Analytics

Maar waar u hier echt naar wilt kijken, is de relatie tussen klikken en vertoningen.

Als je een opfrissing nodig hebt:

  • Vertoningen: het aantal keren dat uw URL wordt weergegeven in zoekresultaten
  • Klikken: het aantal keren dat iemand op uw URL klikt in zoekresultaten

Nu zullen uw klikken laag zijn, omdat dit pagina’s zijn die op pagina 2 van Google staan. En laten we eerlijk zijn, niemand gaat naar pagina 2 op Google.

Maar als u hoge vertoningen heeft, betekent dit dat u meer verkeer zou kunnen krijgen als u uw positie zojuist zou verbeteren:

Positie website bekijken in Google Analytics

Manier 6: Ontdek slecht presterende pagina’s (om verkeer te stimuleren)

Het gaat niet altijd om het vinden van de goede dingen op uw site. Soms moet u uw slechtst presterende pagina’s identificeren en ze verbeteren.

Met Google Analytics kunt u pagina’s vinden die zijn geweigerd en vervolgens opnieuw publiceren om hun oude glorie (hopelijk) terug te krijgen.

Hier is hoe:

Ga naar Acquisitie> Search Console> Bestemmingspagina’s en selecteer een tijdsbestek (streven naar ten minste zes maanden) en vergelijk dat dan met het voorgaande jaar:

Vergelijk twee jaren in Google Analytics

Als u een vrij nieuwe site heeft, hoeft u zich geen zorgen te maken als u deze niet kunt vergelijken met het voorgaande jaar. U kunt een datumbereik selecteren waarvoor u wel gegevens heeft.

Sorteer nu op klikken:

2 jaren vergelijken in Google Analytics

Scan door deze cijfers en zoek naar pagina’s die aanzienlijk zijn gedaald.

Zoek vervolgens naar redenen waarom ze zijn geweigerd en bedenk welke updates u kunt aanbrengen of manieren om het verkeer naar hen te vergroten. Deze aanpak werkt ook om de conversieratio te optimaliseren.

Manier 7: Zoek (en herstel) pagina’s waar mensen geen engagement hebben

Ga in Google Analytics naar Gedrag> Site-inhoud> Alle pagina’s en klik op Geavanceerd:

Google Analytics engagement / betrokkenheid bekijken per pagina

Nu willen we een Source / Medium-dimensie toevoegen en toevoegen met google / organic:

betrokkenheid Google Analytics per medium

Hiermee worden alleen uw best presterende pagina’s van Google weergegeven.

Sorteer nu uw gegevens op de meeste weergaven en let op de kolommen Bouncepercentage en % exits:

Bounce percentage bekijken per pagina

U ziet doorgaans vrij hoge bouncepercentages van zoekverkeer naar blogposts, dus maak u er niet te veel zorgen over.

Waar u naar op zoek bent, zijn pagina’s met zowel een hoog bouncepercentage als een hoog percentage uitstappen. Bijvoorbeeld pagina’s zoals deze:

Google Analytics bounce percentage bekijken van mensen die via Google komen

Als u zoiets ziet, moet uw pagina worden verbeterd. Er zijn veel mogelijke dingen die u hier kunt doen om dit aantal te verbeteren. Dat is aan jou om te testen.

Maar hier zijn een paar dingen die uw pagina’s kunnen tegenhouden:

  • Uw inhoud voldoet niet aan de zoekintentie van gebruikers die op Google zoeken.
  • Uw inhoud is verouderd en kan een opfrisbeurt gebruiken.
  • Je content ziet er niet goed uit of is misschien niet mobielvriendelijk.
  • Uw website wordt langzaam geladen (dus doe wat snelheidsoptimalisatie).
  • Uw inhoud is niet diepgaand genoeg.

Bekijk ook onze gids over hoe u het bouncepercentage kunt verlagen voor meer tips.

Attributiemodellen en Google Analytics

Zou het niet geweldig zijn als u begrijpt welke stappen een bezoeker op uw site heeft ondernomen voordat ze zijn geconverteerd? Gelukkig kan je dit!

Wat zijn attributiemodellen?

Attributiemodellen worden gebruikt om verschillende stadia van de customer journey te erkennen. Zie ze als een kader om te zien welke marketingkanalen de meeste conversies opleveren.

Door attributiemodellen te gebruiken, kunt u een beter idee krijgen van hoe elk marketingkanaal presteert of, zoals Google ze definieert:

Een attributiemodel is de regel of set regels die bepaalt hoe krediet voor verkopen en conversies wordt toegewezen aan contactpunten in conversiepaden.

Er zijn 6 verschillende soorten attributiemodellen

Welk model moet je gebruiken? Er zijn verschillende soorten attributiemodellen, elk met hun eigen voor- en nadelen.

Hier zijn enkele van de meest voorkomende typen toeschrijvingsmodellen:

  1. Last Interaction Attribution: al het tegoed gaat naar het laatste contactpunt voordat een bezoeker converteert.
  2. First Interaction Attribution: al het tegoed gaat naar de eerste actie die door een bezoeker in het conversieproces wordt ondernomen.
  3. Laatste niet-directe klik: geeft krediet aan een enkele interactie, maar verwijdert alle directe interacties (zoals een gebruiker die uw URL intypt).
  4. Lineaire attributie: geeft elk contactpunt tijdens de reis van de bezoeker evenveel krediet.
  5. Time Decay Attribution: geeft touchpoints dichter bij het moment van conversie meer krediet (versus oudere touchpoints)
  6. Positie-gebaseerde attributie: (ook wel U-vormige attributie genoemd) krediet wordt hier eveneens toegewezen. In Google Analytics krijgen de eerste + laatste contactpunten 40% van het tegoed en vervolgens wordt 20% gelijk verdeeld over de rest.

In Google Analytics kunt u ook aangepaste attributiemodellen maken. Met een aangepast model kunt u uw eigen set regels kiezen om krediet te geven aan touchpoints.

Lees hier meer over het bouwen van een aangepast attributiemodellen:

Nu kunnen attributiemodellen behoorlijk complex zijn. Laten we dus drie van de populairste (en handigste) kiezen die u kunt gebruiken.

Toeschrijving van eerste interactie (met voorbeeld)

Alle eer gaat naar de eerste actie die een bezoeker onderneemt in het conversieproces.

Toeschrijving van eerste interactie is vrij eenvoudig, wat deel uitmaakt van de aantrekkingskracht. Als het snel omzetten van bezoekers of het binnenhalen van nieuwe klanten in de trechter uw doel is, is dit een goed model om te gebruiken.

Houd er rekening mee dat dit model alles negeert wat er gebeurt na de eerste interactie. U loopt dus mogelijk belangrijke interacties met marketingkanalen mis.

Voorbeeld van eerste interactie uitgelegd:

  • Een bezoeker vindt uw website via een verwijzingssite, zoals Twitter.
  • Twitter als kanaal krijgt krediet voor elke verkoop of conversie die NA die interactie plaatsvindt.
  • Als een week later dezelfde gebruiker op een betaalde advertentie klikt die hem naar uw site brengt, wordt het tegoed nog steeds aan Twitter gegeven.

Toeschrijving van laatste interactie (met voorbeeld)

Alle eer gaat naar het laatste contactpunt voordat een bezoeker converteert

Net als bij Eerste interactie, geeft Laatste interactie 100% van het tegoed aan de laatste klik (interactie).

Omdat veel mensen sites op meerdere apparaten en browsers bekijken, kan het moeilijk zijn om hun hele reis nauwkeurig bij te houden. Op deze manier is Last Interaction redelijk nauwkeurig.

Het nadeel hier is dat alles wat gebeurt VOORDAT die laatste interactie wordt genegeerd. Het kan dus zijn dat u belangrijke interacties (contactpunten/touchpoints) die vóór die laatste klik plaatsvonden, mist.

Voorbeeld van laatste interactie uitgelegd:

  • Een bezoeker klikt op een van uw Google Ads en gaat dan weg.
  • Een paar dagen later onderzoeken ze je en gaan ze via een zoekmachine naar je website.
  • Terwijl ze daar zijn, melden ze zich aan voor uw e-maillijst.
  • Een paar dagen later typen ze uw website in, gaan daar rechtstreeks heen en doen een aankoop.
  • De laatste klik zou worden toegeschreven aan het DIRECTE bezoek hier.

Lineaire toeschrijving (met voorbeeld)

Geeft gelijke waardering voor elk contactpunt tijdens de reis van de bezoeker.

Lineaire toeschrijving is een evenwichtiger uiterlijk dan eerste en laatste interacties. Door het krediet op te splitsen, kunt u zien hoe uw hele marketingstrategie werkt.

Omdat het echter evenveel belang hecht aan alle kanalen, krijgt u mogelijk een scheve kijk op hoe dingen worden geconverteerd.

Voorbeeld van lineaire attributie uitgelegd:

  • Een bezoeker klikt op een van uw Google Ads.
  • Vervolgens onderzoeken ze je en gaan ze via een zoekmachine naar je website.
  • Terwijl ze daar zijn, melden ze zich aan voor uw e-maillijst.
  • Een paar dagen later typen ze uw website in, gaan daar rechtstreeks heen en doen een aankoop.
  • Lineaire toeschrijving zou de inkomsten verdelen door deze vier kanalen (advertenties, organische artikelen, e-mail en direct) die elk 25% krediet zouden geven.

Attributiemodellen vergelijken

Weet u niet zeker welk model u moet gebruiken? U kunt de MCF-tool voor modelvergelijking in Google Analytics gebruiken om attributiemodellen te vergelijken en te beslissen welke het beste is om te gebruiken.

Attributiemodellen vergelijken in Google Analytics

Kies gewoon een attributiemodel in de tool en de tabel toont het aantal conversies voor elk kanaal (volgens dat model).

Attributiemodellen zijn helemaal niet perfect. Desalniettemin kunnen ze een meer gedetailleerd beeld geven van hoe uw bezoekers en gebruikers omgaan met uw site.

Google Analytics FAQs

Hier zijn antwoorden op enkele van de meest gestelde vragen over Google Analytics:

Hoeveel kost Google Analytics?

Google Analytics is gratis te gebruiken. Er is echter een bedrijfsoplossing genaamd Google Analytics 360 en dit kost u ongeveer $ 150.000 per jaar. Maak je geen zorgen: de standaardversie is voor de meeste mensen meer dan genoeg.

Hoeveel kost de Google Analytics-certificering?

De Google Analytics Individual Qualification (IQ) -test is een maatstaf voor vaardigheid in Analytics en is volledig gratis. U kunt er meer over lezen op de officiële Google Analytics IQ-ondersteuningspagina van Google.

Hoe vaak wordt Google Analytics bijgewerkt?

Volgens Google is de latentie van sitestatistieken van Google Analytics 24-48 uur. Google geeft echter niet specifiek aan hoe lang het duurt om alle informatie die aan uw account is gekoppeld, bij te werken.

Wat is Google Analytics Property Tracking ID?

De property-ID in Google Analytics is de ID die is gekoppeld aan uw account en wat deze gebruikt door Google Analytics om uw sitegegevens te verzamelen. Je kunt het vinden door naar het beheerdersdashboard te gaan en ‘Trackingcode’ te selecteren:

Hoe werkt Google Analytics?

Google Analytics werkt door een beetje JavaScript-code toe te voegen aan pagina’s op uw website. Wanneer een bezoeker op uw website terechtkomt, verwijst deze JavaScript-code naar een JavaScript-bestand en wordt deze bijgehouden voor Analytics.

Waar Google Analytics-code plaatsen?

Het korte antwoord is: op elke pagina die u wilt volgen.

Maak je geen zorgen, je hoeft de code niet handmatig te kopiëren en op elke pagina te plakken.

Samenvatting

Data geeft je kracht. Als u dingen op uw website niet bijhoudt, blijft u in het ongewisse en worden al uw beslissingen gebaseerd op buikgevoelens. Dat is niet altijd de beste aanpak.

Google Analytics is een krachtige tool die u toegang geeft tot veel bruikbare gegevens die u kunt toepassen om uw website te laten groeien. En in combinatie met andere analyses is het echt een must-have voor groei.

Relevante artikels

Man working on a laptop with the word translate on the computer screen
2 min

Je website instant vertalen met Weglot

Heb je ooit overwogen om je markt uit te breiden naar het buitenland? Dan heb je misschien al gedacht om je website te vertalen, maar vertalingen van topkwaliteit …
verschillende sociale media
5 min

7 tips voor goede social media posts in 2021

Hoe maak je goede social media posts? Hoe vaak moet je posten op Facebook? Wanneer post je best? En wat is goede content? Lees onze 7 tips!
Seo what to do and not to do
5 min

SEO-checklist: what to do and not to do

Zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimization) is het vindbaar maken van je website. Het legt de focus op organische zoekresultaten, anders dan bij bijvoorbeeld SEA (Search Engine Advertising) waar je …

Search

Contact

Contact

Contact

Dazzle BV
Kerkstraat 106
9050 Gent

+32 9 395 45 65
info@dazzle.be

BE 0873.618.820

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en kies je favoriete onderwerpen.

>>>