Google Analytics 4 vervangt Universal Analytics. Wat betekent dit nu?

“Prepare for the future with Google Analytics 4”. Zo kondigde Google vorige week aan in hun blog binnenkort te stoppen met het ondersteunen van Universal Analytics. Vanaf 1 juli 2023 zullen alle Universal Analytics properties geen hits meer verwerken. Met andere woorden: vanaf die datum zal deze versie van Google Analytics geen data meer binnentrekken. Er wordt dan overgestapt naar de nieuwste versie: Google Analytics 4. Deze versie is intussen al een dikke twee jaar bruikbaar maar werkte naast het Universal account. Daar komt binnenkort dus verandering in. 

Wat is Google Analytics 4?

Google Analytics 4 (GA4) is de nieuwste versie van Google’s populaire tool Google Analytics. De lancering van deze nieuwe Analytics versie vond al plaats in oktober 2020; het was dus een kwestie van tijd wanneer Google Analytics 4 de plaats van het populaire Universal Analytics zou overnemen. Hoewel Google vaak werd met bijwerkingen of updates wordt er voor Google Analytics 4 radicaal voor een nieuwe aanpak gekozen. Een nieuw systeem brengt natuurlijk enkele verandering met zich mee. 

Waarom is er een nieuwe versie van Google Analytics?

Het is je vast niet ontgaan maar Google Analytics ligt de laatste maanden onder vuur in Europa. Begin dit jaar oordeelde de privacy toezichthouder van Oostenrijk dat Google Analytics schuldig is aan het overtreden van de GDPR wetgeving. Volgens de autoriteit stuurt GA cookie data (zoals IP adressen) van gebruikers naar de Verenigde Staten, wat in strijd is met de Europese privacywet rond het versturen van persoonsgegevens. Google beweert nochtans dat de gegevens voldoende versleuteld werden maar de Oostenrijkse privacy toezichthouder was niet overtuigd. 

In een klimaat waar privacy en het beschermen van data steeds belangrijk wordt, lijkt Google Analytics nog niet optimaal te functioneren. Om hieraan tegemoet te komen speelt Google dus onder andere meer in op het belang van privacy:

“Though Universal Analytics offers a variety of privacy controls, Google Analytics 4 is designed with privacy at its core to provide a better experience for both our customers and their users.“

Russell Ketchum – Director & Product Management van Google Analytics

Wat zijn de verschillen tussen Universal Analytics en Google Analytics 4?

Volgens Google is Google Analytics 4 dus de volgende generatie in hun Google Analytics serie. Hun vernieuwde product zal dan ook enkele voordelen met zich meebrengen:

  • GA4 is gericht op privacy en duurzaam voor de toekomst. De dienst zal niet enkel meer gebruik maken van cookies. 
  • De nieuwe versie van GA gebruikt machine-based learning mechanismen om inzichten te krijgen in het traject (of de customer journey) dat je klanten afleggen. Er wordt zowel naar verschillende platformen als apparaten gekeken. 
  • Er zijn verbeterde integraties met Google’s advertentieplatformen met het oog op optimale prestaties en een betere marketing-ROI

Maar wat zijn nu de wezenlijke verschillen tussen beide versies? We zetten de belangrijkste updates/upgrades even op een rijtje voor jou. 

1. Vernieuwd datamodel

Het grootste verschil is dat GA4 gebruik zal maken van een compleet verschillende meetmethode. Er wordt niet meer gekeken op basis van sessies maar het data meten gebeurt door te focussen op events of gebeurtenissen.  Elke interactie van een gebruiker met je merk wordt als een aparte gebeurtenis gemeten. Dit zorgt ervoor dat een beter beeld krijgt over de customer journey van je (potentiële) klanten. Zo kan je perfect iemand zijn of haar klantreis volgen die bijvoorbeeld eerst via social media op je website terecht kwam, daarna je website bezocht via een advertentie op Google Ads en later direct op je website terecht kwam en overging tot aankoop. 

2. Cookies minder belangrijk

In een wereld waarin het beschermen van privacy meer en meer op de voorgrond komt en waarin velen de weg naar ad blockers vinden, wordt het steeds moeilijker om potentiële klanten in kaart te brengen. Het vastleggen van de customer journey komt hierdoor in gevaar. Google Analytics 4 zal dan ook minder inzetten op cookies en meer gebruik maken van machine-based learning. Gebruikers zullen zelf ook kunnen aangeven wanneer zij willen dat hun gegevens verwijderd worden uit Google Analytics statistieken. Het wegvallen van deze gegevens zal opnieuw opgevangen worden door machine-based learning technieken. 

3. Nieuwe rapporten

Om de customer journey beter in beeld te brengen kregen ook de rapporten een heuse make-over. Dit heeft enkele voor- en nadelen. Zo blijven er van de meer dan 100 rapporten nu slechts een 30-tal over. Zaken zoals de bouncerate lijken verdwenen in Google Analytics 4. Wel krijgen we er bijvoorbeeld betrokkenheidsrapporten bij. Een interessante toevoeging is het analyserapport met de Analysehub, een functie die voorheen enkel voor betalende Google Analytics 360 klanten beschikbaar was. In deze Analysehub kan je eenvoudig data analyseren en statistieken linken aan elkaar aan de hand van templates.

Benieuwd naar de nieuwe look van GA4? Deze video toont je de nieuwe interface.

Wanneer moet ik overstappen op Google Analytics 4?

Je vraagt je misschien af waarom Google meer dan een jaar op voorhand aankondigt te gaan stoppen met Universal Analytics. Het antwoord is simpel maar helaas ook frustrerend voor veel marketeers. 

Data die doorheen de jaren werd vergaard in je huidige GA account zal niét overgezet worden naar Google Analytics 4. Say what?! Je leest het goed: je moet vanaf 0 starten met de nieuwe GA versie. Concreet betekent dit het volgende: wil je meer dan een jaar aan data in je Google Analytics 4 account wanneer Universal Analytics ermee ophoudt? Dan kan je niet anders dan zo snel mogelijk (en ten laatste in juli van dit jaar) een GA4 account op te zetten

Moet je dan ook al aan de slag met GA4? Wij denken van niet. Dit product is nog niet volledig op punt gesteld en nog voor een klein deel in ontwikkeling. Hoewel je al veel kan meten met Google Analytics 4 raden we toch aan om je voorlopig te focussen op Universal Analytics voor het raadplegen van data, maar GA4 parallel data te laten verzamelen. Zo ben je zeker voorbereid op de overgang en heb je tegen 1 juli 2023 alvast wat data vergaard in je vernieuwde Google Analytics account!

Relevante artikels

5 min

Recap: SEO Benelux Meetup Gent 5 mei 2022

Onlangs vond de SEO Benelux meetup plaats in Gent. Kon je er niet bij zijn maar toch benieuwd? Wij schreven deze recap!
3 min

Google Analytics 4 vervangt Universal Analytics. Wat betekent dit nu?

“Prepare for the future with Google Analytics 4”. Zo kondigde Google vorige week aan in hun blog binnenkort te stoppen met het ondersteunen van Universal Analytics. Vanaf 1 …
10 min

Wat is het verschil tussen UX en UI design?

Het zijn termen waarmee je misschien al eens in aanraking kwam: UX en UI. Maar wat is het nu juist? En belangrijker nog: wat is het verschil tussen …

Zoeken

Contact

Nieuwsbrief

Contact

Dazzle BV
Braemstraat 127
9050 Gentbrugge

+32 475 60 38 94
info@dazzle.be

BE 0873.618.820

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en kies je favoriete onderwerpen.

>>>