Een goede website is gebruiksvriendelijk

goede website is gebruiksvriendelijk

Het laatste wat je wil voor een bezoeker van je website is dat die moet nadenken. Klinkt gek? Niet als je er even bij stilstaat. Als jouw bezoekers moeten nadenken over hoe je website te gebruiken en wat de boodschap is, zijn ze weg. Een goede website is dus gebruiksvriendelijk en zo effectief als mogelijk.

Zorg ervoor dat de bezoeker zo weinig mogelijk moet lezen

Less is more. Hou je boodschap bondig, eenvoudig en to-the-point. Te veel tekst leidt je bezoeker af van de essentie. De leesbaarheid en dus gebruiksvriendelijkheid van je content wordt ook beïnvloed door de gekozen font, de witruimtes en de tekstkleur. Sta hier dus zeker ook even bij stil.

‘Toon’ in plaats van te ‘vertellen’

Webpagina’s worden gescand, niet gelezen. Pas als de gescande content nuttig blijkt, zal de bezoeker een specifiek deel uitkiezen om effectief te lezen. Zorg daarom voor een hele duidelijke en visuele paginastructuur met titels, subtitels, paragrafen, tussentitels, tekstblokjes… Zorg er ook voor dat alle knoppen en links direct zichtbaar én aanklikbaar zijn, ook bij mobiel gebruik.

Maak zoeken en surfen op jouw website doodeenvoudig

Het is heel belangrijk dat jouw bezoekers zich heel eenvoudig doorheen jouw website kunnen bewegen zonder verdwaald te raken. Jouw bezoekers moeten dus altijd kunnen zien waar ze zijn en waar ze naartoe gaan. Zorg daarom voor een duidelijke en intuïtieve menubalk die de essentie van jouw producten en diensten goed weergeeft. Integreer zeker ook een zoekbalk en een homeknop in je menubalk. 

Zorg voor een uitnodigende en duidelijke homepagina

Je homepagina is het online gezicht van je bedrijf. Bij het ontwerpen van een ideale homepagina moet je jezelf een aantal vragen stellen: wat heeft jouw doelgroep nu precies nodig? Wat wil je bezoeker weten de allereerste keer dat hij met je merk in contact komt? Zorg er vervolgens ook voor dat je homepagina het antwoord op onderstaande vragen bevat of weerspiegelt:

  • Merkidentiteit: wie ben je?
  • Je product of dienst: wat doe je?
  • Jouw waardebepaling: welk probleem los je op?
  • Een duidelijke paginastructuur
  • Actuele promoties 
  • Duidelijke call-to-actions zoals Abonneren, Kopen, Boeken, Downloaden, Gratis proefperiode, …

Gebruiksvriendelijk is ook mobielvriendelijk

De afgelopen jaren heeft het online verkeer een serieuze shift meegemaakt van hoofdzakelijk desktop naar vooral mobiel. Daar komt dan nog eens bij dat het schermformaat van de mobiele apparaten enorm kan verschillen. Zorg er daarom voor dat jouw website een optimale gebruikservaring geeft op elk mogelijk mobiel apparaat en schermformaat. Een goede website is dus gebruiksvriendelijk wanneer hij responsive is.

Online formulieren: zo kort mogelijk

Hou je online formulieren kort en logisch. Vraag niet om ‘optionele’ informatie. Als het optioneel is, waarom vraag je er dan naar? Vraag enkel de essentiële informatie die je effectief nodig hebt op dat moment. Het online formulier van een nieuwsbrief vraagt bijvoorbeeld idealiter enkel om een naam en e-mailadres. Op dat moment heb je als bedrijf absoluut nog geen fysiek adres nodig.

Het is niet altijd eenvoudig om een website te bouwen uitgaande van de noden en wensen van de klant. Jij kent je product en dienst immers als de beste en je wilt die informatie en kennis heel graag delen met je bezoekers. Hou echter altijd in het achterhoofd dat als je je website bondig, eenvoudig en gebruiksvriendelijk opbouwt, je uiteindelijk beter inspeelt op de wensen en noden van je bezoekers. Op lange termijn zal dat resulteren in meer trouwe bezoekers, langere bezoektijden en meer conversies. En uiteindelijk draait het daar allemaal om, niet?

Je twijfelt nog steeds of jouw website wel gebruiksvriendelijk is? Doe de test met onze website usability checklist.

Relevante artikels

Man working on a laptop with the word translate on the computer screen
2 min

Je website instant vertalen met Weglot

Heb je ooit overwogen om je markt uit te breiden naar het buitenland? Dan heb je misschien al gedacht om je website te vertalen, maar vertalingen van topkwaliteit …
verschillende sociale media
5 min

7 tips voor goede social media posts in 2021

Hoe maak je goede social media posts? Hoe vaak moet je posten op Facebook? Wanneer post je best? En wat is goede content? Lees onze 7 tips!
Seo what to do and not to do
5 min

SEO-checklist: what to do and not to do

Zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimization) is het vindbaar maken van je website. Het legt de focus op organische zoekresultaten, anders dan bij bijvoorbeeld SEA (Search Engine Advertising) waar je …

Search

Contact

Contact

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en kies je favoriete onderwerpen.

>>>