Waarom je best wel investeert in je Facebook bedrijfspagina

Ongeveer iedere ondernemer weet intuïtief dat hij best een bedrijfspagina heeft op Facebook. Nochtans heeft slechts 43% van de Belgische bedrijven ook daadwerkelijk zo’n Facebook bedrijfspagina. Een hoop opportuniteiten die blijven liggen dus! Wij zetten even alle cijfers en feiten op een rij om jou te overtuigen om toch aan socialmediamarketing op Facebook te gaan doen.

Facebook in België

België telt 7,50 miljoen actieve sociale media gebruikers. Dat is 65% van de totale bevolking. Een gigantisch cijfer. Het aantal Belgische Facebookgebruikers stijgt jaarlijks met ongeveer 100.000 gebruikers. Het bereik van dit kanaal is dus fenomenaal:

  1. Facebook heeft 1,79 miljard actieve gebruikers wereldwijd, waarvan 6,2 miljoen Facebookgebruikers in België. Dat is 55% van de totale Belgische bevolking.
  2. 80% van de Belgische Facebookgebruikers logt dagelijks in. Dat betekent dat bijna 5 miljoen Belgen elke dag hun Facebook updates bekijken.
  3. 87% van de Vlaamse jongeren (12 tot 18 jaar) heeft een actieve Facebook account. Dat maakt Facebook het meest gebruikte sociale netwerk bij jongeren in de middelbare school. 
  4. Facebookgebruikers spenderen gemiddeld 20 minuten per dag op Facebook. Dat is goed voor zo’n 22% van de totale tijd gespendeerd op het internet. 
  5. De gemiddelde Facebookgebruiker heeft 115 tot 510 vrienden.
  6. In België gebruikt slechts 43% van de bedrijven Facebook

Facebook voor business: to do or not to do?

Facebook voor bedrijven: kan je er nog omheen? Wij zeggen van niet. Facebook is overal – be there or be square. Denk maar aan het potentieel: 55% van Belgische bevolking zit op Facebook. Daarentegen zit slechts 43% van alle Belgische bedrijven op Facebook. In Nederlands heeft 65% van de ondernemingen een Facebook bedrijfspagina. Need we say more?

Voordelen van Facebook voor bedrijven

  1. Je verkoopt pas wanneer je klanten weten wie je bent. Om hen te bereiken moet je naar de plek gaan waar ze veel tijd spenderen en dat is Facebook.
  2. Facebook geeft je de kans om persoonlijke interactie met je (potentiële) klanten aan te gaan. Het geeft jouw bedrijf een menselijk gezicht en een eigen persoonlijkheid (branding!).
  3. Het is een goedkoop, klantvriendelijk, laagdrempelig en persoonlijk extra kanaal voor je klantendienst. Maar let op: Facebook is een erg dynamisch kanaal, jouw klant verwacht dus altijd én snel een antwoord op zijn vraag.
  4. Via Facebook Insights krijg je waardevolle informatie over de interactie van je doelgroep met je bedrijf. 
  5. Je doelgroep hoeft niet naar een aparte website om je producten aan te kopen, je toont ze gewoon meteen bij de post zelf. 
  6. Een Facebookpagina is zichtbaar in Google, een van de grootste voordelen van Facebook voor bedrijven en goed voor je SEO.
  7. Je kan een heel uitgebreide Facebook bedrijfspagina maken, die je beter vindbaar maakt in Google en zeer veel relevante informatie aan je potentiële klanten geeft. 
  8. Met Facebook Advertising kan je heel gericht adverteren op bijvoorbeeld interesses, kenmerken en locatie. 

Dazzling Facebook insights statistieken

Facebook Insights geeft zoals gezegd hele mooie en heldere inzichten in welke posts succes hebben en welke niet, hoeveel likes er bij komen per week, hoeveel views video’s krijgen en demografische gegevens over je publiek. We tonen je als voorbeeld graag de Dazzle Facebook Insights statistieken van juli en augustus 2018

Wat concluderen wij hieruit? Posts met een meer persoonlijke boodschap, zoals onze post van 9 augustus over de opnames van een reclamefilmpje, werken het beste. We bereikten 196 personen, tegenover de 143 met de vacaturepost van 22 augustus. Of je nu een product of een dienst aanbiedt: persoonlijke foto’s, video’s en verhalen werken.

Dazzle en Facebook advertising: yes!

Op bovenstaande grafiek zie je twee kleuren oranje: lichtoranje is het gratis organische bereik en donkeroranje het betaalde bereik. In augustus 2018 zijn wij namelijk begonnen met Facebook Advertising. Waarom? Om ons bereik op een doelbewuste en gecontroleerde manier een boost te geven. En wat kunnen we nu al zeggen? Dat het loont! 

Toen we nog maar 12 dagen actief waren op Facebook Advertising hadden we al 4 nieuwe volgers, 64 mensen klikten op onze advertentie én 39 mensen – die nog nooit van Dazzle gehoord hadden – lazen ons artikel. En dit voor maar € 120. Een kleine prijs voor 39 nieuwe, potentiële klanten. 39 mensen die op de dag dat ze nood hebben aan webdesign of digital marketing aan Dazzle zullen denken. 

Je kan perfect zelf aan de slag gaan om je Facebookpagina te boosten. Wil je het liever uitbesteden of op weg geholpen worden, neem dan gewoon even contact op.

Relevante artikels

Man working on a laptop with the word translate on the computer screen
2 min

Je website instant vertalen met Weglot

Heb je ooit overwogen om je markt uit te breiden naar het buitenland? Dan heb je misschien al gedacht om je website te vertalen, maar vertalingen van topkwaliteit …
verschillende sociale media
5 min

7 tips voor goede social media posts in 2021

Hoe maak je goede social media posts? Hoe vaak moet je posten op Facebook? Wanneer post je best? En wat is goede content? Lees onze 7 tips!
Seo what to do and not to do
5 min

SEO-checklist: what to do and not to do

Zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimization) is het vindbaar maken van je website. Het legt de focus op organische zoekresultaten, anders dan bij bijvoorbeeld SEA (Search Engine Advertising) waar je …

Search

Contact

Contact

Contact

Dazzle BV
Kerkstraat 106
9050 Gent

+32 9 395 45 65
info@dazzle.be

BE 0873.618.820

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en kies je favoriete onderwerpen.

>>>