Efficiëntie verhogen met tools: Jarvis en Doodly review

Mensen willen vandaag de dag zo snel en efficiënt mogelijk tot resultaten komen. Ons geduld wordt op de proef gesteld wanneer die bestelling van bol.com pas binnen 3 dagen geleverd kan worden en we krijgen al een lichte hartaanval als we zien dat er nog 4 andere mensen voor ons aan het loket staan te wachten. Je kan je bijna niet voorstellen dat we 20 jaar geleden nog enkele minuten moesten wachten tot onze desktop computer was opgestart. En misschien is het wel net die digitale (r)evolutie die ervoor heeft gezorgd dat we zo ‘ongeduldig’ zijn geworden? Met een laptop en smartphone op zak is alles tegenwoordig namelijk binnen enkele seconden in orde.

Ook bedrijven dragen efficiëntie hoog in het vaandel. Dit loont namelijk voor zowel het bedrijf als de klant. We gaan dan ook steeds vaker op zoek naar tools en software die ons helpen om de efficiëntie van verschillende zaken te verhogen. Dazzle maakt bijvoorbeeld al gebruik van Weglot, een automatische vertaaltool. Zo zijn we niet langer dagen bezig met het vertalen van verschillende websites, moeten we geen beroep doen op dure freelancers, en bieden we onze klanten een snelle en meer voordelige manier van vertalen. Maar daar hoeft het niet te stoppen, natuurlijk. Zo kwamen we onlangs twee nieuwe tools tegen en als immer nieuwsgierig en innoverend bedrijf bekeken we de mogelijkheden.

Jarvis.ai

De naam Jarvis doet je mogelijks denken aan het artificial intelligence (AI) systeem uit de bekende Marvel films. Wel, sinds vorig jaar is er ook een echt AI programma op de markt met de naam Jarvis. Deze AI tool belooft gebruikers originele en creatieve content die SEO-proof is, en dat in meer dan 25 talen. Het klinkt als een heerlijke droom voor copywriters die te kampen hebben met writer’s block, maar kan waarschijnlijk elk bedrijf bekoren door de aangeboden efficiëntie.

Jarvis.ai in actie

Je geeft (optioneel) een titel in, een korte beschrijving, enkele keywords, kiest een tone of voice en Jarvis gaat aan het werk. Afhankelijk van de gekozen lengte van je tekst, zal Jarvis een tekst produceren. Je zal steeds nieuwe informatie moeten verschaffen zodat de tool verder content voorziet. Daarna kan je re-phrasen, grammaticale fouten uit de tekst halen, en de optie ‘explain it to a 5th grader’ kiezen. Je zal er wel steeds over moeten waken dat Jarvis zichzelf niet gaat herhalen, iets waar de tool helaas snel in gaat vervallen, maar gelukkig biedt het platform simpele trucjes om dit te omzeilen.

Waar Jarvis op papier heel interessant klinkt, leerde onze ervaring met de tool dat deze niet voor iedereen even rendabel zal zijn. Ben je een groot bedrijf dat dagelijks een grote hoeveelheid teksten moet verwerken? Dan zal Jarvis zeker toegevoegde waarde creëren. Echter lijkt ons de meerwaarde voor kleine bedrijven die niet constant teksten moeten voorzien minimaal. Rekening houdend met de hoge prijs (29 dollar per maand voor een standaard abonnement en 59 dollar per maand voor een ‘Boss Mode’ subscription, plus extra als je meer woorden wil schrijven), zal niet elk bedrijf voldoende rendement uit dergelijke software halen. Heb je een copywriter die vlot en creatief schrijft? Dan zal hij/zij waarschijnlijk zo goed als even efficiënt aan het werk gaan. Daarnaast is één van mijn grootste zorgen dat Jarvis helemaal niet up-to-date is. Zo weet Jarvis niet dat we momenteel in een pandemie zitten en heeft de tool helemaal geen besef van Covid-19. Jarvis heeft kennis van alles tot januari 2020, maar wat daarna in de wereld is gebeurd, is onbekend voor dit AI systeem. Een beetje vreemd in de hedendaagse wereld, me dunkt.

Doodly

De naam geeft het eigenlijk al grotendeels weg: Doodly is software waarmee je gemakkelijk doodle video’s maakt. Je hoeft niet over technische of design skills te beschikken om met Doodly aan de slag te gaan, en net hierin probeert de tool zich te onderscheiden. Doodly biedt honderden beelden aan, maar je kan dankzij slimme technologieën ook je eigen beelden uploaden. Voice-overs kunnen opgenomen worden rechtstreeks in de tool en ook muziek is aanwezig.

Doodly in actie

Er bestaat geen twijfel over dat je de aandacht van je klant of bezoeker gemakkelijker (en langer) kan vasthouden als je tekst combineert met video. Een mens is nu eenmaal visueel ingesteld en daar kan je niet omheen. Doodly lijkt daarom een ideale tool. Wij stelden ons echter meteen de vraag hoe relevant doodle video’s nog zijn de dag van vandaag. In Doodly plaats je heel gemakkelijk allerlei tekeningetjes op een whiteboard en ja, het is een zeer leuke tool om eens mee te spelen. Maar of Doodly een echte meerwaarde heeft voor je bedrijf zal afhangen van je bedrijf zelf. Speel je vaak in op dit type video? Betaal je momenteel enorm veel geld om deze video’s te laten ontwerpen? Antwoordde je volmondig ja, dan kan Doodly wel eens een goedkopere en leuke optie zijn om zelf aan de slag te gaan. Voor 39 of 69 dollar per maand geniet je van leuke animaties, scenario’s en fonts. Maar als je slechts minimaal inzet op video, en niet steeds wil vervallen in dezelfde soort video’s, dan zal Doodly geen uitkomst bieden.

In conclusie

Zijn Jarvis.ai en Doodly goede tools? Jazeker, maar niet voor iedereen. Jarvis gebruik je idealiter als groter bedrijf dat veel teksten produceert, of wanneer je zonder efficiënte copywriter zit. Je content proces zal dan zeker een boost in efficiëntie krijgen, al kan de kost van Jarvis snel heel erg oplopen. Voor kleinere bedrijven die slechts sporadisch content hoeven te voorzien, zal Jarvis echter niet rendabel zijn. Ook als je over recente zaken zoals het hyper actuele coronavirus wil schrijven, zal Jarvis geen soelaas bieden met zijn outdated informatie. Factchecken blijft tevens een belangrijke taak als je gebruik wil maken van Jarvis.

Waar Jarvis te kampen heeft met outdated informatie, heeft Doodly met een wat outdated concept. Als je bedrijf reeds inzet op doodle animatie video’s of hier sterk op wil gaan inzetten, kan Doodly een meerwaarde bieden. Maar wil je voor meer variatie in je video aanbod gaan, en niet beperkt zijn tot de doodles van Doodly, dan zou ik deze (toch vrij dure) tool links laten liggen. Je kan zeker eigen beelden gebruiken in de tool, maar dan heb je nog steeds een grafisch designer nodig om deze te laten maken, waardoor je de kost niet compenseert.

Jarvis.ai: 6.5/10

  • Relevantie: 5/10
  • Gebruiksvriendelijkheid: 8/10
  • Prijs/kwaliteit: 6.5/10

Doodly: 6.8/10

  • Relevantie: 5/10
  • Gebruiksvriendelijkheid: 8.5/10
  • Prijs/kwaliteit: 7/10

Relevante artikels

5 min

Efficiëntie verhogen met tools: Jarvis en Doodly review

Mensen willen vandaag de dag zo snel en efficiënt mogelijk tot resultaten komen. Verschillende tools helpen ons bij het versnellen en vergemakkelijken van dagdagelijkse taken. Onlangs kwamen zo …
Man working on a laptop with the word translate on the computer screen
2 min

Je website instant vertalen met Weglot

Heb je ooit overwogen om je markt uit te breiden naar het buitenland? Dan heb je misschien al gedacht om je website te vertalen, maar vertalingen van topkwaliteit …
verschillende sociale media
5 min

7 tips voor goede social media posts in 2021

Hoe maak je goede social media posts? Hoe vaak moet je posten op Facebook? Wanneer post je best? En wat is goede content? Lees onze 7 tips!
Contact

Dazzle BV
Visserij 205 bus 102
9000 Gent

+32 475 60 38 94
info@dazzle.be

BE 0873.618.820

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en kies je favoriete onderwerpen.

>>>