E-mailmarketing: wat is het en hoe doe je het goed?

E-mailmarketing wordt al te vaak afgeschreven als een oubollig en onnuttig communicatiemiddel, maar die slechte naam is volkomen onterecht en achterhaald. De laatste jaren zit e-mailmarketing immers terug in de lift omdat het garant staat voor goede resultaten. Voorwaarde is wel dat je het goed aanpakt!

Vermijd spam

E-mailmarketing is heel populair onder marketeers door de lage kosten en hoge opbrengsten. Daardoor worden klanten wel eens overspoeld door e-mails, wat een averechts effect heeft. Precies omwille van die spammails werd onder meer de GDPR-wetgeving in het leven geroepen.

Het is daarom erg belangrijk om persoonlijke en relevante e-mails te versturen. Zorg dus voor een uitgekiende e-mailmarketingstrategie waarmee je optimale resultaten kan behalen.

Hou je e-mails relevant

Relevantie is cruciaal in e-mailmarketing. Zorg ervoor dat de ontvanger van de e-mail op dat moment geïnteresseerd is in de inhoud ervan. Dit lijkt evident, maar is minder voor de hand liggend dan het lijkt. 

Onderzoek wat jouw doelgroep interesseert. Ongewenste e-mails komen in de spamfolder terecht, wat je volledige e-mailmarketingstrategie dwarsboomt. E-mails die als spam worden beoordeeld door lezers kunnen er op lange termijn ook voor zorgen dat e-mailproviders jou een negatief statuut zullen geven, waardoor zelfs relevante e-mails niet meer tot bij jouw lezers komen.

Schrijf gepersonaliseerde e-mails

  • Gepersonaliseerde onderwerpregels zorgen voor 26% meer geopende e-mails
  • Gepersonaliseerde e-mails leiden tot 41% meer kliks
  • E-mailcampagnes op basis van segmenten genereren tot 760% meer inkomsten 

Om de relevantie van je content te verhogen is personalisatie in e-mailmarketing heel belangrijk. Dat gaat heel wat verder dan bijvoorbeeld je ontvanger met de voornaam aan te spreken. Het is nadenken over welk type van communicatie hij of zij op een specifiek moment wil ontvangen. Denk hierbij aan de bekende sales funnel die je klanten onderverdeelt in de specifieke fase waarin ze zich op dat moment bevinden. Met nieuwe leads wil je in real life toch ook eerst een vertrouwensband opbouwen alvorens je hen begint te bestoken met sales praatjes? Dit trek je ook door in de content van je e-mails.

E-mailmarketing en marketing automation

Wil je e-mails relevant en gepersonaliseerd houden, dan wordt e-mailmarketing uiteraard een heel tijdrovend proces als je het allemaal manueel uitvoert.

Daarom zijn er marketing automation tools die je hierbij kunnen helpen. Met zo’n tool wijs je klanten door bepaalde acties, bijvoorbeeld het downloaden van een artikel, aan een bepaald segment toe. Leads die zich in dit segment bevinden, krijgen dan op hun beurt volledig automatisch verschillende e-mails toegezonden op verschillend geplande tijdstippen.

De mogelijkheden van marketing automation zijn eindeloos en zullen je niet alleen heel wat tijd besparen, maar zal er ook voor zorgen dat je e-mails met de gewenste content op het juiste moment bij de juiste persoon terechtkomen.

Relevante artikels

Man working on a laptop with the word translate on the computer screen
2 min

Je website instant vertalen met Weglot

Heb je ooit overwogen om je markt uit te breiden naar het buitenland? Dan heb je misschien al gedacht om je website te vertalen, maar vertalingen van topkwaliteit …
verschillende sociale media
5 min

7 tips voor goede social media posts in 2021

Hoe maak je goede social media posts? Hoe vaak moet je posten op Facebook? Wanneer post je best? En wat is goede content? Lees onze 7 tips!
Seo what to do and not to do
5 min

SEO-checklist: what to do and not to do

Zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimization) is het vindbaar maken van je website. Het legt de focus op organische zoekresultaten, anders dan bij bijvoorbeeld SEA (Search Engine Advertising) waar je …

Search

Contact

Contact

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en kies je favoriete onderwerpen.

>>>