E-mailmarketing: personalisatie en marketing automation

cube with signs for email phone and letter

E-mailmarketing is nog altijd heel populair onder marketeers door de lage kosten en hoge opbrengsten. Hierdoor worden klanten natuurlijk overspoeld door e-mails. Het is dan ook zeer belangrijk om je e-mails zo persoonlijk en relevant mogelijk te maken. Toch komt bij 50% van de marketing mails geen enkele vorm van personalisatie voor.

Enkele cijfers over e-mailmarketing:

  • Gepersonaliseerde onderwerpregels zorgen voor 26% meer geopende e-mails.
  • Gepersonaliseerde e-mails leiden tot 41% meer kliks.
  • E-mailcampagnes op basis van segmenten genereren tot 760% meer inkomsten.

Hoe personaliseer je een e-mail?

Data over de ontvanger

De meest eenvoudige manier om gepersonaliseerde e-mails op te stellen is op basis van gegevens van je ontvanger:

  • Een persoonlijke aanspreking met hun naam of bedrijf.
  • Hun contactpersoon bij je bedrijf of het kantoor in hun buurt als verzender ingeven.
  • De inhoud aanpassen op basis van de topicvoorkeuren die de ontvanger heeft aangegeven.

Gedrag van de ontvanger

Personalisatie op basis van gedrag is de methode die de meeste positieve resultaten levert. Toch moet je hier altijd de overweging maken of je niet te ver gaat. De ontvanger mag geen ‘Big Brother’ gevoel krijgen. 

Als de klant gegevens doorgeeft via een nieuwsbrief of bijvoorbeeld door het downloaden van een whitepaper kan je nadien zijn gedrag volgen op jouw website. Hierdoor zie je welke onderwerpen, producten,… hem interesseren. Op basis daarvan kan je jouw e-mailcommunicatie relevanter maken. Enkele voorbeelden zijn:

  • Aanbevelingen op basis van een product dat op je website werd bekeken.
  • Suggesties om een andere whitepaper te downloaden, enkele weken na het downloaden van een 1ste whitepaper.
  • Aanbevolen producten op basis van aankopen in het verleden.
  • Gelukwensen bij het behalen van een mijlpaal op een mobiele app, zoals een mijlpaal bij het lopen van 5km.

Aan de slag met jouw e-mailmarketing

Op het eerste zicht lijkt het misschien een grote opgave om je e-mailmarketing gepersonaliseerd te maken. Toch is dat niet noodzakelijk het geval, dankzij marketing automation. Ons stappenplan helpt je hierbij:

1) Verzamel gegevens

Data is essentieel om tegemoet te komen aan de wensen en behoeften van je klanten. Verzamel daarom zoveel mogelijk relevante gegevens van jouw klanten via downloads, invulformulieren en hun gedrag in je mails, op de website; enzovoort. Als iemand bijvoorbeeld op een specifieke link in jouw e-mail klikt, kan je dat koppelen aan bepaalde interesses van de klant.

2) Segmenteer

Splits de gegevens op in bepaalde categorieën. Dat kan onder meer op basis van demografie (leeftijd, geslacht, woonplaats), interesse en klantrelatie (prospect, trouwe klant …). Ga na welke specifieke kenmerken belangrijk zijn in relatie met je onderneming en producten.

3) Relevante communicatie aanbieden

Op basis van de segmenten bepaal je welke content jouw klanten ontvangen. Verkoop je kleren, stuur een man dan geen promoties van vrouwen- of kinderkleren. Pas eventueel ook de copy aan. Het taalgebruik van 18-jarigen en 75-jarigen is sterk verschillend. Jongeren verwachten bijvoorbeeld een informelere aanpak.

4) Maak geautomatiseerde campagnes

Creëer een event-gedreven campagne. Schrijft iemand zich in op je nieuwsbrief? Laat automatisch een e-mail vertrekken om de klant te verwelkomen en eventueel een korting in je webshop aan te bieden. Heeft iemand een product gekocht in je webshop? Laat enkele weken later een mail vertrekken met de vraag een recensie te geven over het product, aangevuld met een promotie op een gerelateerd product.

Klaar voor de start?

Begin bij het begin, en werk systematisch door de 4 stappen heen.

Relevante artikels

Man working on a laptop with the word translate on the computer screen
2 min

Je website instant vertalen met Weglot

Heb je ooit overwogen om je markt uit te breiden naar het buitenland? Dan heb je misschien al gedacht om je website te vertalen, maar vertalingen van topkwaliteit …
verschillende sociale media
5 min

7 tips voor goede social media posts in 2021

Hoe maak je goede social media posts? Hoe vaak moet je posten op Facebook? Wanneer post je best? En wat is goede content? Lees onze 7 tips!
Seo what to do and not to do
5 min

SEO-checklist: what to do and not to do

Zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimization) is het vindbaar maken van je website. Het legt de focus op organische zoekresultaten, anders dan bij bijvoorbeeld SEA (Search Engine Advertising) waar je …

Search

Contact

Contact

Contact

Dazzle BV
Kerkstraat 106
9050 Gent

+32 9 395 45 65
info@dazzle.be

BE 0873.618.820

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en kies je favoriete onderwerpen.

>>>