De ideale homepagina bouwen

De homepagina van je website is de digitale voordeur van je bedrijf. Deze moet binnen de 3 seconden de juiste indruk maken door één cruciale vraag van de bezoeker te beantwoorden: what’s in it for me? Maar hoe doe je dat nu precies, een goede homepagina maken? Dazzle geeft je een paar handige tips & tricks.

De basistips voor een goede homepagina

Beantwoord de 3 w-vragen

KEEP. IT. SIMPLE. STUPID. Het is een design principe dat nog steeds hyper relevant is. Laat mensen niet nodeloos zoeken naar informatie. Dat doen doen ze toch niet. Bekijk de website met de ogen van een buitenstaander en stel jezelf drie vragen: 

  1. Wie ben je? 
  2. Wat doe je? 
  3. Welk probleem los je op?

Krijgt jouw bezoeker binnen de 3 seconden een duidelijk antwoord op deze vragen? 

Geef een 3-seconden-boodschap

Schrijf je homepagina helemaal uit. Maak logische tekstblokken en zoek hier leuke afbeeldingen bij. Laat dit dan even liggen en denk na over jouw 3-seconden-boodschap. Ga nu terug naar je tekst en schrap. Kom tot de absolute essentie van je boodschap. 

keep it simple voorbeeld aan de hand van een te lange zin

Gebruik goed beeldmateriaal

We leven in een visuele wereld. En dat geldt ook voor een goede homepagina. Gebruik dus voldoende kwalitatieve en relevante afbeeldingen of video’s. Maar let op, maak je homepagina ook niet te druk. Bouw voldoende witruimtes in waarin je bezoeker even tot rust kan komen. 

Illustratie die zegt dat het menselijk brein visuele zaken sneller verwerkt

Goede homepagina essentials

Primair deel van je homepage

Een homepagina bestaat uit twee delen: een primair en een secundair deel. Het primaire deel is zichtbaar op het scherm zonder te scrollen. Zorg ervoor dat jouw belangrijkste boodschap in dit primaire deel staat:

  • Een duidelijke en logische menubalk, inclusief zoekbalk, die ervoor zorgt dat bezoekers makkelijk hun weg vinden. 
  • Zorg ervoor dat jouw contactinformatie direct zichtbaar is en geef de bezoeker de keuze hoe hij/zij jou contacteert. Maak dit zeker een onderdeel van je menubalk én je footer. 
  • Bedenk een korte, duidelijke en eenvoudige titel die de bezoeker binnen de 3 seconden zegt wat jouw site hem/haar te bieden heeft. Beantwoord de vraag: wat doet jouw bedrijf? 
  • Je bedenkt best ook een heldere en korte baseline die een tweede vraag beantwoordt: welke problemen los je voor de bezoeker op? 
  • Voeg duidelijke call-to-actions toe die de bezoeker uitnodigen om iets te doen, bijvoorbeeld zich abonneren op een nieuwsbrief, een offerte aanvragen, een afspraak maken, iets downloaden, een proefperiode aanvragen…
  • Klantenreviews: zeer belangrijk en uiterst effectief. Als je de reviews bovendien nog kan aanvullen met persoonlijke foto’s en persoonsnamen, dan sla je een home run.
Cijfers omtrent onderzoek naar reviews

Secundair deel van je homepage

De bezoekers die echt geïnteresseerd zijn in jouw aanbod scrollen verder. In het secundaire gedeelte krijg je dan ook de kans om deze geboeide bezoekers extra te informeren aan de hand van onder andere:

  • Een lijst van unieke voordelen. Stel jouw lijst met unieke voordelen op met één duidelijke vraag van de bezoeker in het achterhoofd “What’s in it for me?”
  • Extra informatie gelinkt aan jouw product of dienst en een lijst van productspecificaties
  • Elementen die vertrouwen inboezemen zoals erkenningen, diploma’s, certificaten, prijzen, persartikelen, aantal volgers op sociale media…

Usability is key

Dit zijn de bouwstenen van een goede homepagina. Nog één laatste tip: maak je website mobiel- en gebruiksvriendelijk! Norman Nielsen Group halen sinds lange tijd het belang van web usability aan. Meer dan 50% van al het webverkeer wordt immers met een mobiel toestel uitgevoerd. Dazzle maakt al zijn websites in Drupal of WordPress, twee platformen die gegarandeerd mobiel responsief en gebruiksvriendelijk zijn.

Recente artikels

5 min

Hoeveel kost een website in 2022?

Hoeveel kost een website gemiddeld? Je hebt websites van 5000 euro maar evengoed websites van 100.000 euro. Waarin zit nu het verschil?
5 min

Recap: SEO Benelux Meetup Gent 5 mei 2022

Onlangs vond de SEO Benelux meetup plaats in Gent. Kon je er niet bij zijn maar toch benieuwd? Wij schreven deze recap!
3 min

Google Analytics 4 vervangt Universal Analytics. Wat betekent dit nu?

“Prepare for the future with Google Analytics 4”. Zo kondigde Google vorige week aan in hun blog binnenkort te stoppen met het ondersteunen van Universal Analytics. Vanaf 1 …
Contact

Dazzle BV
Braemstraat 127
9050 Gentbrugge

+32 475 60 38 94
info@dazzle.be

BE 0873.618.820