5 aandachtspunten bij het maken van een nieuwe website

Als ondernemer kan je er niet aan onderuit: je moet online aanwezig zijn om (potentiële) klanten te bereiken. En dus moet je een eigen website hebben. Maar maak je die website zelf tussen de soep en de patatten? Of laat je jouw website beter bouwen door professionele webdevelopers? En hoe weet je waarop je moet letten? Wij helpen je kiezen door een oplijsting van 5 aandachtspunten bij het maken van een nieuwe website.

aandachtspunten nieuwe website

1. Webdesign

Webdesign of grafisch ontwerp is de vormgeving van een website. Het bepaalt hoe een website eruitziet en welke sfeer deze uitstraalt naar jouw klanten toe. Een cruciaal aandachtspunt dus om de online identiteit van jouw onderneming vorm te geven en zo een nieuwe website op maat van jouw bedrijf te maken.

Omdat dit een extra kost met zich meebrengt, worden soms kant-en-klare templates gebruikt om een website te bouwen. Alhoewel dit het vormgevingsproces vereenvoudigt, is een website gebouwd aan de hand van templates ook iets minder flexibel en zullen kleine aanpassingen aan bijvoorbeeld de websitestructuur meteen grote gevolgen hebben. Om dit opnieuw juist te structureren en weer te geven, is dan vaak technische kennis vereist.

2. Contentmanagementsysteem (CSM)

De keuze van het contentmanagementsysteem heeft een grote invloed op de rest van jouw website ontwikkeling. Een belangrijk voordeel van een CMS is dat je makkelijk zelf pagina’s, tekst en afbeeldingen kan beheren.

Dazzle gebruikt Drupal als CMS voor websites waarbij maatwerk vereist is. Voor eerder eenvoudige websites, kiezen we dan weer voor andere CMS. Alles hangt af van het soort website een klant nodig heeft. Erg belangrijk dus om de keuze van CMS mee te nemen als een van de aandachtspunten als je nadenkt over een nieuwe website.

Drupal heeft naast de gebruiksvriendelijkheid van de meeste contentmanagementsystemen nog heel wat andere, belangrijke voordelen: 

  • Een uitgebreide aanbod aan basisfunctionaliteiten.
  • Daarbovenop duizenden extra modules waarop ontwikkelaars kunnen terugvallen.
  • De content en het design kan volledig van elkaar gesplitst worden.
  • In het geval van meerdere gebruikers kunnen de verschillende rollen eenvoudig toegewezen worden.
  • Drupal heeft een krachtige engine waardoor 5 tot 500 pagina’s optimaal functioneren.

Een belangrijk nadeel is echter dat er veel technische kennis vereist is om Drupal correct te implementeren. Dat Drupal een bijzonder populair en goed functionerend systeem is, merk je aan de websites die op het Drupal platform gebouwd zijn zoals The Economist, Tesla, Harvard…

Wil je meer informatie over verschillende CMS platformen, lees dan ook de vergelijking tussen WordPress en Wix.

3. Hosting en support

Natuurlijk stopt het verhaal niet nadat een website gemaakt is. Webhosting betekent dat je een bepaalde webruimte op een server hebt waarop een website geplaatst kan worden. Dit is in de eerste plaats voor de hosting van een domeinnaam, maar ook bijkomende services zoals e-mail, een web editor, een MySQL database,… De hosting gebeurt best op een snelle en krachtige server zodat jouw website vlot blijft draaien. Het is dus een essentieel onderdeel, waar een betrouwbare partner je best bij helpt.

4. Search engine optimization (SEO)

SEO search engine optimization

Of je nu je website zelf maakt of laat maken, je hebt altijd één doel voor ogen: gevonden worden door je (potentiële) klanten. Het is daarom belangrijk dat je website geoptimaliseerd is om hoog in de resultaten te komen van Google en andere zoekrobots. SEO of Search Engine Optimization, noemen we dat in het jargon.

Gevonden worden hangt af van bepaalde technische aspecten van je website, bijvoorbeeld of jouw website mobiel responsief is. De meeste CMS systemen, waaronder Drupal, zijn hierop ingespeeld en zijn dus op technisch vlak al zeer SEO-vriendelijk.

Toch komt er nog heel wat meer kijken bij SEO dan enkel de technische opbouw van je website. Zo is het bijvoorbeeld ook van cruciaal belang om je inhoud te optimaliseren op maat van je websitebezoekers door goede copywriting. Voor al deze niet-technische zaken kan het daarom ook handig zijn om bijgestaan te worden door een SEO-specialist.

5. Meten is weten

Het grote voordeel van online aan marketing te doen, is dat je de resultaten zeer goed kan opvolgen.Welke advertenties zorgen voor meer leads? Op welke pagina’s van mijn website haken mensen af? Waar hebben mensen moeilijkheden bij het afhandelen van een aankoop?

De mogelijkheden om marketingacties en de gevolgen voor jouw website en verkoop te analyseren, zijn gigantisch. Die inzichten maken het mogelijk om je marketinginspanningen en je website aan te passen om een zo groot mogelijke return te krijgen. 

Tools als Google Analytics zijn hier bijvoorbeeld specifiek voor gemaakt. Zoals wel vaker het geval is, is er echter een doorgedreven expertise vereist om het maximale uit dergelijke analytische tools te halen. Ook hier kan de raad van een expert dus een groot verschil maken.

5 aandachtspunten: de conclusie

aandachtspunten nieuwe website

Het is duidelijk dat een website niet zomaar op 1-2-3 is opgezet en vervolgens tot het einde der tijden juist blijft functioneren. Een website maken, gaat veel verder dan gewoon tekst en afbeeldingen toevoegen die in jouw ogen een meerwaarde zijn. In elk van de beschreven aandachtspunten hierboven kan je zien dat een verregaande en specifieke kennis nodig is om een goed eindresultaat te garanderen. 

Daarom is een website laten maken iets wat je het beste laat uitvoeren door professionals. Zij zien namelijk gemakkelijk het onderscheid tussen wat echt belangrijk is voor het gebruiksgemak van je klanten en wat dus een grote impact kan hebben op de prestaties van je website. Op die manier is ook het uiteindelijke rendement op het vlak van gebruiksvriendelijkheid, zichtbaarheid, contact of verkoop veel hoger.

Relevante artikels

Man working on a laptop with the word translate on the computer screen
2 min

Je website instant vertalen met Weglot

Heb je ooit overwogen om je markt uit te breiden naar het buitenland? Dan heb je misschien al gedacht om je website te vertalen, maar vertalingen van topkwaliteit …
verschillende sociale media
5 min

7 tips voor goede social media posts in 2021

Hoe maak je goede social media posts? Hoe vaak moet je posten op Facebook? Wanneer post je best? En wat is goede content? Lees onze 7 tips!
Seo what to do and not to do
5 min

SEO-checklist: what to do and not to do

Zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimization) is het vindbaar maken van je website. Het legt de focus op organische zoekresultaten, anders dan bij bijvoorbeeld SEA (Search Engine Advertising) waar je …

Search

Contact

Contact

Contact

Dazzle BV
Kerkstraat 106
9050 Gent

+32 9 395 45 65
info@dazzle.be

BE 0873.618.820

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en kies je favoriete onderwerpen.

>>>