10 tips voor een goede contentstrategie

Iedereen weet het ondertussen wel: content is king. Maar als je met die content ook conversieresultaten wil behalen, zal je met een goede contentstrategie op de proppen moeten komen. Waarom investeer je er best wél in? En hoe zet je zo’n contentstrategie op poten? Leer er alles over dankzij deze checklist.

Waarom investeren in contentstrategie?

Consumenten zijn op zoek naar bedrijven die een meerwaarde leveren. Niet alleen via producten of diensten maar ook door relevante informatie aan te bieden. Een goede content marketingstrategie heeft eigenlijk alleen maar voordelen.

Bij voorkeur heb je dus ook een plan van aanpak. Met onze 10 tips kan je straks zelf een contentstrategie op poten zetten.  

Hoe zet je een contentstrategie op?

1. Creëer buyer personas

Het belangrijkste is om je klant centraal te stellen en niet je producten of diensten. Ontwikkel dus goede content vanuit de klantbehoeftes. Leer daarom je doelgroep kennen. Wie is je klant? Voor wie ga je content creëren?

De enige manier om relevante content te creëren is achterhalen wat je doelgroep relevant vindt. Je zal dus op onderzoek uit moeten. Wil je je doelgroep écht begrijpen? Dan creëer je voor elk van je ideale klanten een personage, een buyer persona. Geef elke persona een naam, een leven, achtergrondinfo, demografische gegevens, interesses enz.

2. Maak een zoekwoordenlijst

Ga dieper in op het onlinegedrag van je doelgroep en stel een lijst met keywords op die je buyer personas als zoektermen gebruiken. Verwerk die zoekwoordenlijst vervolgens op een SEO-vriendelijke manier in je content. Ga daar erg gedetailleerd bij te werk en beperk je niet tot op zich staande keywords, maar focus ook op longtail zoekwoorden. Een voorbeeld voor dit artikel is: 

•    Zoekwoord: contentstrategie
•    Longtail zoekterm: zelf een contentstrategie starten

3. Creëer content voor elke fase van de buyer journey

contentstrategie in functie van buyer journey

Een erg specifieke doelgroep betekent niet dat iedereen om dezelfde reden – lees: in een identieke fase van de buyer journey – op je website terecht komt. Een eerste bezoek is lang niet hetzelfde als iemand die terugkomt en op het punt staat te beslissen of jij z’n leverancier wordt. Je zal voor aangepaste content moeten zorgen.

Start met een inventaris van je bestaande content. Voor welke buyer persona is die bestemd in welke fase van de buyer journey? Zo krijg je snel een overzicht van de zwakke plekken in je bestaande content. Pas desnoods hier en daar die content wat aan en creëer nieuwe content volgens behoefte.

Belangrijk hierbij is ook dat je de content optimaliseert voor de lezers en niet voor zoekmachines! Als je op een regelmatige basis goede content produceert voor jouw klanten, zal Google dit sowieso positief beoordelen voor je SEO.

4. Voeg de kenmerken van je merk toe

Je merk heeft een identiteit en een verhaal. Een verhaal dat gebaseerd is op de waarden waar je voor staat. Die waarden vormen de lijm die jou met je doelgroep verbindt.

5. Maak een planning per kanaal

Elk kanaal heeft – net als je content en je merk – een identiteit, een doel en een publiek. Zaak is om op een evenwichtige en efficiënte manier te bepalen op welke kanalen je aanwezig zal zijn en met welke updates. Creëer meer engagement door inbound marketing: de juiste content op de juiste plek en het juiste moment.

6. Stel een evenwichtig content aanbod samen

Denk na over hoe je wil dat jouw publiek in contact komt met de content. Diversifieer je content niet alleen inhoudelijk, maar ook vormelijk. Deels valt dat samen met de keuze van een kanaal. Denk maar aan het verschil tussen een Tweet en een post op Instagram of Facebook. Daarnaast voorzie je het liefst ook een afwisselend aanbod van blogposts, nieuwsbrieven, infographics, webinars, whitepapers of e-books en misschien zelfs fysieke boeken.

7. Bepaal een publicatie frequentie waarvan je weet dat je die kan aanhouden

Ja, uiteraard wordt overal gezegd dat je zo veel mogelijk moet posten. Klinkt goed, elke dag een nieuwe blog, een tweewekelijkse infographic, een maandelijkse whitepaper en ga zo maar door. Tussendoor moet je dan ook nog meerdere keren per dag op sociale media posten. Zoiets is misschien haalbaar bij de lancering van je content plan, maar de vraag is of je dat ook op lange termijn volhoudt?

Waarom het nodig is om daarover na te denken? Omdat je een verwachtingspatroon creëert bij je volgers. Hou je het tempo niet vol, dan gaan mensen zich daar vragen bij stellen. Is er iets aan de hand? Heb ik iets gemist? Gaat het niet zo goed met mijn leverancier? Kies voor haalbaarheid van bij de start en je volgers worden blijvend op hun content- en informatiehonger bediend.

8. Maak een content kalender

Tijd vliegt en je hebt een houvast nodig. Een content kalender zorgt ervoor dat je voldoende vooruit plant. Zo denk je tijdig aan seizoensgebonden onderwerpen, bijvoorbeeld. Of je zorgt ervoor dat eventuele vertalingen van je content mee in de planning worden opgenomen als je een meertalige website hebt.

9. Meet, analyseer en stuur bij

Een planning is een framework. De kapstok waar je je content aan ophangt. Een contentstrategie starten betekent dat je bepaalde doelen voor ogen hebt. Analyseer permanent of je die ook behaalt. Kijk wat werkt en wat niet werkt en pas je content zowel vormelijk als inhoudelijk aan.

Reageert je doelgroep beter op video’s dan op infographics? Dan kan je overwegen om de frequentie voor je video’s te verhogen. Is er meer engagement op Pinterest dan op LinkedIn? Analyseer waarom. Selecteer je de juiste content voor dat specifieke kanaal? Misschien is je doelgroep daar minder vertegenwoordigd?

Wees flexibel en geef je volgers waar ze om vragen. Je krijgt er extra veel engagement voor terug.

10. Schakel een niveau hoger met marketing automation

Marketing automation tools tillen je contentstrategie naar een ander niveau. Je serveert je publiek gepersonaliseerde content. Dankzij de intelligente software bouw je een profiel op van je prospecten. Je weet welke content door wie is bekeken. Zo bied je altijd content op maat op het juiste moment.

Contentstrategie: geen overbodige luxe

Samengevat: contentstrategie is geen overbodige luxe. Zelf een contentstrategie starten is in eerste instantie een zaak van een goede voorbereiding. Doe je huiswerk grondig, dan heb je effectievere content. En ja, dat kost tijd, middelen én kennis. Wil je het goed aanpakken, dan is het raadzaam om daar specifieke medewerkers voor vrij te maken. Met het betere nattevingerwerk zal je niet ver springen.

Relevante artikels

Man working on a laptop with the word translate on the computer screen
2 min

Je website instant vertalen met Weglot

Heb je ooit overwogen om je markt uit te breiden naar het buitenland? Dan heb je misschien al gedacht om je website te vertalen, maar vertalingen van topkwaliteit …
verschillende sociale media
5 min

7 tips voor goede social media posts in 2021

Hoe maak je goede social media posts? Hoe vaak moet je posten op Facebook? Wanneer post je best? En wat is goede content? Lees onze 7 tips!
Seo what to do and not to do
5 min

SEO-checklist: what to do and not to do

Zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimization) is het vindbaar maken van je website. Het legt de focus op organische zoekresultaten, anders dan bij bijvoorbeeld SEA (Search Engine Advertising) waar je …

Search

Contact

Contact

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en kies je favoriete onderwerpen.

>>>